Kuvituskuva hakuneuvontapiste

Avoimen väylät ja näyttöreittiopinnot

Olet ehkä kuullut puhuttavan avoimen yliopiston väylästä ja miettinyt, mitä se tarkoittaa. Entäpä, mitä ovat väyläopinnot? Ja mitä tarkoittaa, kun hakukohteessa on käytössä näyttöreittivalinta? Tampereen yliopisto tarjoaa monia tapoja hakea tutkintoon johtavaan koulutukseen. Osa uusista opiskelijoista valitaan kevään yhteishaussa näyttöreitin kautta. Tutkinto-opiskelijaksi voi hakea myös avoimen väylän haussa, kun olet suorittanut valintaperusteissa määritellyn määrän avoimen yliopiston opintoja vaadituin kriteerein. Olemme koonneet tälle sivustolle tietoa avoimen väylästä sekä väylä- ja näyttöreittiopinnoista.

Avoimen yliopiston väylä

Kun olet suorittanut tietyn alan opintoja avoimessa yliopistossa, sinulla saattaa olla mahdollisuus hakea opintojesi perusteella tutkinto-opiskelijaksi. Koulutuksesta riippuen voit hakea, jos olet suorittanut ennalta määritellyt väyläopinnot vaadituin kriteerein tai valintaperusteissa määritellyn määrän opintoja.

Tutkinto-ohjelmien valintaperusteisiin kannattaa perehtyä huolella, koska niissä kerrotaan, mitkä tutkinto-ohjelmat käyttävät avoimen väylää valintamenettelynä. Valintaperusteista ilmenee myös se, missä laajuudessa avoimen väylän kiintiössä hakevilta edellytetään suoritettuja opintopisteitä, ja onko olemassa muita vaadittavia kriteereitä.  Valintaperusteissa kerrotaan myös, mitkä ovat tutkinto-ohjelmakohtaiset avoimen väylän aloituspaikkamäärät.

Yliopistojen avoimen väylän haku alkaa 13.3. klo 8.00 ja päättyy 27.3.2024 klo 15.00.

Väyläopinnot

Osaan koulutuksistamme voi opiskella avoimessa yliopistossa valmiiksi määriteltyjä väyläopintoja, joiden perusteella on mahdollista hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän haussa. Väyläopinnot koostuvat pääsääntöisesti tutkinto-ohjelmien 1. vuoden opinnoista, jotka myöhemmin hyväksiluetaan osaksi tutkintoa.

Tällä hetkellä väyläopintoja on tarjolla seuraavasti:

• Matematiikan väyläopinnot 20 op
  • Tekniikan alan lyhyt väylä 20 op
  • Tekniikan alan pitkä väylä 40 op
  • Tekniikan alan maisteriväylät (DI-väylät)
  • Tietojenkäsittelytieteiden väyläopinnot 20 op
  • Tilastollisen data-analyysin väyläopinnot 20 op
  • Yhteiskuntatutkimuksen väyläopinnot 25 op
  • Yhteiskuntatutkimuksen väyläopinnot 50 op.

Tekniikasta on tarjolla myös englanninkielisiä väyläopintoja.

Näyttöreittiopinnot

Näyttöreitti valintaväylänä

Tampereen yliopiston uusista tutkinto-opiskelijoista osa valitaan kevään toisessa yhteishaussa näyttöreitin kautta. Näyttöreitillä hakemisen edellytyksenä on, että hakija on suorittanut hakukohteesta riippuen vaaditun opintojakson / MOOC-kurssin tietyin kriteerein.

Keväällä 2024 näyttöreittivalinta on käytössä seuraavissa hakukohteissa: Matematiikan ja tilastollisen data-analyysin koulutus, Tietojenkäsittelytieteiden koulutus, Tietotekniikan koulutus, Yhteiskuntatutkimuksen koulutus, Elinikäinen oppiminen ja kasvatus. Tarkemmat tiedot hakukohteen hakukelpoisuusvaatimuksissa ja valintaperusteissa.

Kuvituskuva lehtiö ja kahvikuppi.

Yhteystiedot

Lisätietoa avoimessa yliopistossa opiskelusta: Sähköposti avoin.tau@tuni.fi Puhelin 0294 520 200. Lisätietoa tutkinto-opiskelijaksi hakemisesta yliopiston hakijapalveluista: Sähköposti hakijapalvelut.tau@tuni.fi Puhelin 0294 520 400.