Background image - robo lab and wheel loader

Automaatio- ja konetekniikka

PaikkakuntaKorkeakoulunkatu 6, 33720 Tampere
Tampereen Yliopiston Hervannan kampus

Automaatio- ja konetekniikan yksikön tutkimus ja opetus keskittyy automatiikkaan, hydrauliikkaan, koneensuunnitteluun, tuotekehitykseen, mekatroniikkaan, robotiikkaan, säätö- ja systeemiteoriaan, teollisuuden informaatiotekniikkaan sekä tuotantotekniikkaan. Yksikössämme työskentelee noin 140 henkilöä, joista 15 on professoreita. Yksikkömme on kansainvälinen ja työntekijöistämme yli 40 prosenttia on kotoisin Suomen ulkopuolelta. Olemme yksi kolmesta tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnan yksiköstä.

Automaation merkitys tekniikassa ja taloudessa kasvaa koko ajan. Automaatiotekniikalla voimme parantaa tuotannon laatua, työn tehokkuutta sekä tuottavuutta. Digitalisoituvassa ympäristössä automaation merkitys on jatkuvassa kasvussa. Automaation sovellutuksia löytyy niin valtamerialuksista talotekniikkaan kuin lääketieteestä itseohjautuviin autoihin. Lisäksi automaatiota sovelletaan laajasti tuotantolaitoksissa. Konetekniikka on laaja, alati kehittyvä tieteenala, joka sisältää kaikki koneiden ja laitteiden suunnitteluun, valmistukseen ja käyttöön liittyvät alat. Siihen kuuluu esimerkiksi mekaniikkaa, koneensuunnittelua, mekatroniikkaa, robotiikkaa ja elinkaarenhallintaa. Automaatio- ja konetekniikan tutkimuksessa ja opetuksessa tavoitteenamme on tulevaisuuden tuotteiden ja tuotantolinjojen suunnittelu ja rakentaminen ottaen huomioon ympäristön, ihmisen ja talouden kannalta kestävä kehitys.

Yksikkömme vastaa myös omiin tutkimusalueisiinsa liittyvästä opetuksesta. Koulutamme kone- ja automaatiotekniikan diplomi-insinöörejä sekä tekniikan tohtoreita. Perus- ja jatko-opinnoissa tehtävät opinnäytteet teemme tyypillisesti yhteistyössä teollisuuden kanssa. Konetekniikan DI-koulutusta annamme lisäksi Seinäjoen yliopistokeskuksessa ja automaatiotekniikan DI-koulutusta yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Tutkintokoulutuksessa yksikkömme toimii aktiivisesti myös tekniikan kansallisessa verkkoyliopistossa FITechissä (Finnish Institute of Technology).

Automaatiotekniikka

Konetekniikka