Opiskelija-asuntojen vuokrahinnat nousevat ensi vuonna.

Sähkön hinnannousu pakottaa Toasin ja Poasin korottamaan vuokriaan – Kovasta nousupaineesta huolimatta tamperelaiset opiskelijat maksavat ensi vuonna vain maltillisen korotuksen

Tampereen opiskelija-asuntojen asukkaat voivat varautua enimmillään noin neljän prosentin vuokrankorotuksiin, vaikka todellinen korotustarve olisi tätä suurempi.

Tampereen opiskelija-asuntosäätiön (Toas) ja Pirkan opiskelija-asuntojen (Poas) asukkaiden vuokra nousee ensi vuonna sähkön hinnan nousun seurauksena. Toasin palvelujohtaja Pia Ylimäen mukaan korotuksen on tarkoitus olla alle kaksi prosenttia.

– Olemme tyytyväisiä siitä, että kovasta hintojen nousupaineesta huolimatta voimme suunnitella maltillista vuokrankorotusta, Ylimäki korostaa.

Kahden prosentin hinnan nousu tarkoittaisi 400 euroa vuokraa maksavalle asukkaalle noin kahdeksan euron kuukausittaisen korotuksen.

Toasilla vuokrankorotus ei tule siis suuresti poikkeamaan aikaisemmista vuosista, kun taas Poasin asukkaille korotus tulee olemaan aikaisempia vuosia suurempi.

– Todennäköisesti se tulee olemaan jotain kolmen ja neljän prosentin välillä, kertoo Poasin toimitusjohtaja Timo Jokinen.

Aikaisempina vuosina opiskelija-asuntojen tarjoajat ovat korottaneet vuokriaan keskimäärin noin puolitoista prosenttia. Joinain vuosina sitä ei ole nostettu ollenkaan.

Vuokrankorotusten lopullinen suuruus selkenee Poasin ja Toasin hallitusten kokouksissa.

Todellinen tarve olisi suurempi

Toasin ja Poasin tulevat korotukset ovat kuitenkin pienempiä, mitä todellinen tarve korottamiseen olisi.
Jokisen mukaan Poasilla ei ole tarvetta korottaa vuokraansa vielä tänä vuonna, sillä se on tehnyt sähkösopimuksensa noin vuosi etukäteen. Tällöin sähkön hinta pysyy edullisella tasolla vielä pitkälle ensi vuoden alkuun.

Myös Toas on suunnitellut taloutensa pitkälle.

– Toas on suojannut osan ostamastaan sähköstä, joten siksi nyt puheena olevat suuret sähkön hinnan nousut eivät niin pahasti osu Toasin talouteen, Pia Ylimäki kertoo.

Pia Ylimäki

Korotuskirjeet loppuvuoteen mennessä

Vuokrankorotukset astuvat voimaan ensi vuonna, Poas nostaa vuokriaan maaliskuun ensimmäisenä päivänä, Toas heti alkuvuodesta.

Molemmat ilmoittavat nostamisesta asukkaille loppuvuoteen mennessä.

– Asukkaille tullaan tiedottamaan asiasta normaalien käytäntöjen mukaan joulukuussa, kun hallitus on vahvistanut asian, Poasin toimitusjohtaja Jokinen kertoo.

Toasin hallitus päättää ensi vuoden vuokrankorotuksesta lokakuussa, jonka jälkeen asukkaille tullaan lähettämään korotuskirjeet ja sähköiset uutiskirjeet.

Lue opiskelijoiden ajatuksia vuokran nousemisesta täältä.