Gallupiin vastannut Kielo Kärkkäinen.

Tamperelaiset ovat tyytyväisiä nykyisissä ammateissaan – Vaakakupissa painavat elämisen kipinä ja motivaatio

Aikuisten koulutusmahdollisuudet lisääntyvät ja monipuolistuvat jatkuvasti. Moreenimedia selvitti, houkutteleeko paluu koulun penkille tamperelaisia.

Tampereen Sorsapuistossa toteutetussa gallupissa kysyttiin alan vaihtamisesta ja uudelleenkouluttautumisesta. Ajatuksiaan aiheesta jakaa työelämässä tällä hetkellä olevat Heli Peltomäki ja Kielo Kärkkäinen sekä jo eläkevuosiaan viettävä Helena Palomäki.

Kysymyksiin vastanneista kukaan ei ole vaihtanut alaa eikä suunnittele tekevänsä niin tulevaisuudessakaan. Peltomäki ja Kärkkäinen eivät näe ajatusta kuitenkaan mahdottomana. Esimerkiksi töiden äkillinen loppuminen tai terveydelliset esteet voisivat johtaa uuteen ammattiin kouluttautumiseen.

– Jos tulisi joku vastoinkäyminen elämässä ja joutuisi miettimään sitä alan vaihtoa niin sitten se, että semmoinen elämisen kipinä ja motivaatio säilyisi, Kärkkäinen pohtii.

Palomäki muistelee omia työvuosiaan lämmöllä.

– Katso kun mä niin tykkäsin siitä, minulle ei tullut koskaan mieleen vaihtaa alaa. Se oli sitä hyvää aikaa, kun ei ollut epävarmaa, pätkätöitä, ei mitään tämmöisiä.

Heli Peltomäki
Kielo Kärkkäinen
Helena Palomäki

Kuuntele gallup-vastaukset tästä.

Voit lukea gallupin tästä.

Vaihdetaanko ammattia nykyään kuin T-paitaa? Lue Moreenimedian juttu täältä.