Markus Jaakola ei kasvata viiksiä marraskuussakaan.

Movember ei innosta tamperelaisia, mutta Roosa nauhan he ostavat mielellään

Gallupiin vastanneet pitävät hyväntekeväisyyskampanjoita hienoina hankkeina, jotka tuovat näkyvyyttä tärkeille aiheille. Varsinkin Roosa nauha -rintamerkin hankkiminen nähdään helppona tapana auttaa.

Tamperelaiset Markus Jaakola, Iina Sulin ja Emma Vellonen vastasivat Moreenimedian gallupkysymyksiin Movember- ja Roosa nauha -hyväntekeväisyyskampanjoihin liittyen. Varsinkin Syöpäsäätiön järjestämä Roosa nauha -keräys on kaikille tuttu. He ovatkin osallistuneet siihen ostamalla pienen vaaleanpunaisen rintamerkin, joita myydään monien ruokakauppojen kassoilla.

Kansainvälinen Movember-kampanja ei taas ole yhtä suosittu. Kukaan vastaajista ei kerro osallistuneensa siihen kasvattamalla viiksiä tai lahjoittamalla miesten sairauksien tutkimukseen.

– Minulla ei varmaan kasva viikset tarpeeksi. Eivätkä ne viehätä muutenkaan, vaikka kasvaisivatkin, Jaakola naurahtaa.

Hyväntekeväisyyskampanjoihin suhtaudutaan ylipäätään erittäin myönteisesti.

– Itsekin tykkään lahjoittaa vähävaraisille ja syöpäpotilaille ja kaikkeen, mihin ikinä pystyn. Pidän kampanjoista tosi paljon, Sulin kertoo.

Markus Jaakola
Iina Sulin ja Emma Vellonen

Lue gallup täältä.

Virallista Movember-kampanjaa ei ole nähty Suomessa sitten vuoden 2016. Miksei Syöpäsäätiö enää tee yhteistyötä Movember-kampanjan kanssa, ja korvaako Roosa Nauha sen jättämän aukon? Lue uutinen täältä.