Lintulaakson koulun kolmannen luokan Venla Kosola, Eelis Jokinen, Matias Leminen, Emilia Koskela, Aaron Nissinen, Linnea Kirsilä, Isa Suominen, Matleena Ristolainen, opettaja Mirka Tuulisaari, Yakub Guled ja Niko Haikonen välitunnilla

Parasta välitunnilla on kaverit ja ulkoilu – ”Pääsee ulos eikä tarvitse koko ajan raataa tehtäviä”

Välitunti on tärkeä ystävyyssuhteiden ja liikunnan kannalta. Espoon Lintulaakson koulun kolmasluokkalaiset pelaavat palloa, leikkivät ja kiipeilevät välitunneilla.

Ulko-ovella on ruuhkaa. Lapset rynnivät välitunnille. Moreenimedia pyysi Lintulaakson koulun kolmasluokkalaisia vastaamaan gallupiin ja kertomaan näkemyksiään välitunneista.

– Välitunneissa on kivaa se, että pääsee ulos eikä tarvitse kokoa ajan raataa tehtäviä. Se on just parasta koulussa, sanoo Matias Leminen.

– Ja se, että saa ilmaa ja ettei tarvitse olla kokoa ajan sisällä, lisää Yakub Guled.

– Jos istuu vain koko ajan, ei saa yhtään virkistystä, miettii Niko Haikonen.

Ulkoilun lisäksi kolmasluokkalaiset kokevat kaverisuhteet tärkeiksi. Leikin rooli korostuu.

– Välitunnilla voi leikkiä kavereitten kanssa, sanoo Matleena Ristolainen.
Isa SuominenEmilia Koskela ja Linnea Kirsilä myötäilevät.

Välitunnilla on mahdollisuus ylläpitää ystävyyssuhteita myös toisella luokalla olevien kanssa.

– Voi olla rinnakkaisluokkalaisten kanssa, voi olla joittenkin alempien tai ylempien, sanoo Eelis Jokinen.

Miksi välitunti on tärkeä erityisesti pojille? Lue uutinen täältä.