Julia Kosken kommentti: Salaliittoteoriat herättelevät ajattelemaan itse

Netistä voi löytää satoja erilaisia salaliittoteorioita, jotka sisältävät mitä erikoisempia väitteitä ja todisteita. Salaliittoihin uskovia ihmisiä pidetään outoina, mutta mitä jos heidän uskomuksistaan voisikin oppia jotain?

Valppaana oleminen ja kyseenalaistaminen ovat kansalaisvelvollisuuksiamme. Salaliittoteoreetikot herättelevät meitä kysymään: ”Mitä jos?” En usko kuulentojen valheellisuuteen tai Illuminatiin, mutta kyseenalaistaminen ja ajattelu ovat minusta hyviä asioita.

Maailmasta löytyy paljon skandaaleja, joiden takaa paljastuu salaliittoja. Toiset ovat katalampia kuin toiset. Huhutaan, että vaatekauppojen sovituskopissa olevat peilit ovat hoikentavia, jotta ihmiset ostaisivat helpommin vaatteita. Jotkut salaliittoteorioista paljastuvat oikeiksi. Esimerkiksi Volgswagenin päästöskandaalissa ihmiset eivät aluksi uskoneet sen olevan totta. Myöhemmin kävi ilmi, että päästöhuijauksista tiedettiin johtoa myöten.

Valtioiden ja yritysten johtajat ovat ihmisiä, ja valitettavan usein ihmiset ajavat omia etujaan. On hyvä luottaa virkamiehiin, lehdistöön ja yhteiskuntaan, mutta emme silti saa olla sinisilmäisiä ja naiiveja sille, mitä ympärillämme tapahtuu.

Lue aiheeseen liittyvä tutkiva uutinen täältä.