Youtubesta löytyy valtavia määriä salaliittoaiheisia videoita. Suosituimmilla videoilla on jopa miljoonia näyttökertoja.

Tieto salaliittoteorioista on kasvanut netin myötä – ”On ihan hyvä kyseenalaistaa välillä sitä, mitä maailmassa tapahtuu ja mitä meille kerrotaan”

Yli puolet Moreenimedian kyselyyn vastanneista uskoo johonkin salaliittoteoriaan. Perinteisten tiedonvälittäjien kyseenalaistaminen voi kuitenkin antaa hullun leiman.

Pekka, 67, uskoo flat earth -teoriaan, eli ajatukseen litteästä maapallosta. Monien intohimoisten salaliittoteoreetikoiden tavoin, hän kohtaa välillä kummeksuntaa.

– Olen puhunut monelle litteästä maasta ja huomannut, miten vaikeaa joidenkin ihmisten on muuttaa ajattelutapojansa. He tekevät melkein mitä vain sen kieltämiseksi. Väittävät vastaan ja suuttuvat.

FAKTA

SALALIITTOTEORIAT

• Salaliittoteoria tarkoittaa virallisten selitysten vastaista uskomusta, että jonkin asian takana on salaliitto.
  • Yksi kuuluisa suomalainen salaliittoteoria koskee Urho Kekkosta. Sen mukaan Neuvostoliitto vaihtoi hänet 1960 luvun lopulla kaskoisolentoon.
  • Flat earth –teorian mukaan maa on litteä ja reunoja kiertää suuri jääseinä. Litteä maa on kuvun eli taivaankannen alla.
  • Yhdysvalloissa uskotaan laajasti, että World Trade Centerien tuho oli hallituksen suunnittelema tai, että hallitus tiesi iskusta etukäteen

Pekasta tuli flat earthin kannattaja syksyllä 2017. Aluksi hän oli kiinnostunut Las Vegasin ampumiseen liittyvistä teorioista ja kuulentojen valheellisuudesta. Sitten hän löysi videoita litteästä maapallosta Youtubesta. Aluksi teoria vaikutti hupsulta, mutta aihetta tutkittuaan Pekka vakuuttui teorian todenmukaisuudesta.

Netti lisää tietoisuutta salaliittoteorioista

Pekan kaltaisia ihmisiä löytyy Suomesta monta. Moreenimedian kyselyyn vastasi 91 ihmisitä, joista yli puolet uskoivat salaliittojen olemassaoloon. Kysely jaettiin sosiaalisen median eri kanavissa, kuten Facebookissa ja Twitterissä.  Esimerkiksi puhelimien salakuuntelu on monien mielestä todennäköistä.

” Muutaman kerran käynyt niin että, kun on esimerkiksi puhunut moottoripyöristä, Facebookissa ilmestynyt mainoksia juurikin kyseisistä pyöristä. Sattumaako?”

Turun yliopiston filosofian professori Juha Räikkä arvioi, että tieto salaliittoteorioista on lisääntynyt netin aikana paljon. Sen kautta on helppo levittää salaliittoteorioita, mutta myös kieltää niitä.

Salaliittoteoriat haastavat yhteiskunnan normeja

Moni Moreenimedian kyselyyn vastannut koki, että salaliittoteoriat herättelevät ajattelemaan ja kyseenalaistamaan ympäröivää maailmaa.

”Mielestäni on ihan hyvä kyseenalaistaa välillä sitä, mitä maailmassa tapahtuu ja mitä meille kerrotaan.”

Räikän mukaan luottamus tavanomaiseen tiedon tuottamiseen on syynä sille, että salaliittoihin uskovia saatetaan halveksia. Monet luottavat perinteisiin tiedontuottajiin, kuten mediaan ja yliopistotutkijoihin. Näitä vastustavat leimataan nopeasti hulluiksi.

– Luotetaan siihen, että media ja tutkimuslaitokset toimivat tehokkaasti ja vastuullisesti. Jos henkilöllä ei ole tämän porukan siunausta, niin hänen ajatellaan olevan puolihullu.

Kaikki eivät ymmärrä salaliittoteorioita

Juha Räikän mukaan aina ei kannata tuomita salaliittoteorioita ilman taustatutkimusta, vaan kuunnella väitettä tukevat todisteet. Joskus ne riittävät jopa siihen, että teoriasta tuleekin virallinen totuus. Esimerkiksi tupakkayhtiöt piilottelivat pitkään totuutta siitä, että tupakka aiheuttaa syöpää, mutta tämä todistettiin myöhemmin oikeaksi.

Räikkä kuitenkin muistuttaa, että on parempiakin tapoja olla tietoinen yhteiskunnasta kuin salaliittoteorioiden kautta. Kansalaisvalveutuneisuutta edustaa tutkiva journalismi ja viranomaiskoneisto. Salaliittoteoriat voivat olla pahimmillaan hyvin vahingollisia.

– Jotkin vähemmistöjä kohtaan suunnatut salaliittoteoriat voivat olla vaarallisia, koska ne ruokkivat väkivaltaa. Lisäksi terveyteen liittyvät salaliittoteoriat voivat olla hyvin haitallisia.

Pekan nimi muutettu

Mitä salaliitot voivat antaa meille? Lue kommentti täältä.