Siru Perälän kommentti: Meidän takiamme kirkon arvomaailma on ummehtunut

Kalevan Prisman parkkipaikka on keskiviikkoalkuillasta miltei täysi. Prisman ja Hesburgerin kassoilla on ihmisiä jonoksi asti. Seurakuntavaalien ennakkoäänestyspaikalla sen sijaan on hiljaista.

Ihan näin tämän ei pitäisi mennä.

Mutta kirkon toimintaan vaikuttaminen äänestämällä on suomalaisille vierasta. Jos kirkon toiminta ei miellytä, tie vie vaaliuurnia useammin eroakirkosta.fi-sivulle.

Moni jättää äänestämättä, koska kirkon ei koeta ajavan itselle tärkeitä asioita. Logiikka kuitenkin ontuu.

Kirkko ei muutu, jos kaikki siihen kriittisesti suhtautuvat vain lähtevät. Ulosmarssia tehokkaampi tapa vaikuttaa kirkon toimintaan on äänestää valtuustoihin ehdokkaita, joiden arvoja ja näkemyksiä kirkossa halutaan nähdä.

Milloin me, 2,7 miljoonaa nukkuvaa äänestäjää, tajuamme olevamme enemmistö, joka voi muuttaa kirkon suunnan?

On turha nurista kirkon ummehtuneesta arvomaailmasta, jos ainoa tapa käsitellä ongelmaa on kääntää sille selkänsä ja kulkea pois. Jos muutosta tahdotaan, se täytyy vain tehdä.

Miksi seurakuntavaalit eivät kiinnosta nuoria? Lue juttu tästä.

Uskonnon asemasta yhteiskunnassa ja hengellisestä vallankäytöstä keskustellaan keskiviikkona 21.11. Tampereen pääkirjasto Metsossa klo 18.00 alkaen. Vieraina syksyn toisessa Metso Talkissa ovat näyttelijä Laura Malmivaara ja tietokirjailija ja teologi Aila Ruoho. Tapahtumaan on vapaa pääsy, ja myös yleisölle annetaan mahdollisuus vuorovaikutukseen. Metso Talk on Tampereen yliopiston toimittajakoulutuksen ja Tampereen pääkirjaston yhdessä järjestämä keskustelutilaisuusarja.