Mikael Turusen mielestä tietosuojaselosteiden pitäisi olla selkeämmin esillä.

Sosiaalisessa mediassa tietoturva herättää huolta, sillä sovellusten keräämiä tietoja on vaikea löytää – ”Sehän on sen sovelluksen etu, että tiedot ovat epäselkeästi esillä”

Moreenimedia selvitti gallupissaan, mitä mieltä opiskelijat ovat sosiaalisen median tietoturvasta.

Gallupiin vastanneet Mikael Turunen, Iida Hokkanen ja Lars Vaiksaar ovat yhtä mieltä siitä, että sovellusten pitäisi kertoa tarkemmin, mihin ne käyttäjien tietoja käyttävät.

Turunen epäilee, tulisiko tietoja luettua, vaikka ne olisivat selkeämmin kirjoitettu ja helpommin saatavilla.

Hokkanen tähdentää, että sovellukset ilmoittavat tietojenkäytöstään käyttäjälle epäedullisesti. Mahdollisimman pienellä fonttikoolla kirjoitetut pitkät tekstit eivät houkuttele lukemaan, ja näin käyttäjä saattaa hyväksyä sovelluksen ehdot lukematta.

– Sehän on sen sovelluksen etu, että tiedot ovat epäselkeästi esillä.

Hokkanen kertoo olevansa tietoinen, että sovellukset saattavat seurata käyttäjien toimia.

– Tiktok on kiinalainen sovellus, ja linkkien avaamisen kautta se jäljittää tietoja siitä, mitä käyttäjä tekee.

Sosiaalisen median sovellusten tietoturva mietityttää vastaajia. Vaiksaar kokee sovellusten käyttäjämäärät kuitenkin niin suuriksi, ettei omien tietojen leviämistä osaa pelätä.

– Esimerkiksi Instagram on niin valtava sovellus, että kaikkien tiedot on siellä. En tiedä, onko sillä niinkään väliä, kertoo Vaiksaar.

Iida Hokkanen tiedostaa sovellusten käyttöön liittyvät tietosuojariskit.
Lars Vaiksaar arvioi käyttävänsä sosiaalista mediaa vähemmän kuin keskivertokäyttäjät.

Kuuntele gallup alta. Voit lukea gallupin tekstiversion täältä.

Miksi sosiaalisen median sovellukset keräävät käyttäjistään tietoa? Lue gallupiin liittyvä uutinen täältä