Heikki Metsäpuron mielestä yliopiston esteettömyydessä on vielä parantamisen varaa.

Kuusikymppinen Heikki Metsäpuro haaveilee yliopistosta valmistumisesta – “Uuden tiedon hankkiminen on minulle elämän suola”

Tampereen yliopistossa opiskelee 142 yli 60-vuotiasta. Yksi heistä on hämeenlinnalainen Heikki Metsäpuro.

Rollaattori nousee korkean kynnyksen yli ja Heikki Metsäpuro, 62, seuraa perässä. Neljän vuosikymmenen matka kohti valmistumista Tampereen yliopistosta on tulossa päätökseen.

– Olen aina pitänyt oppimisesta. Uuden tiedon hankkiminen on minulle elämän suola, Metsäpuro kertoo.

Metsäpuro aloitti tietotekniikan opinnot alun perin noin 44 vuotta sitten. Tuolloin työelämä vei kuitenkin mukanaan ja tutkinto jäi saamatta. Vaikka Metsäpuro aloitti opinnot uudelleen useaan otteeseen, hän ei koskaan valmistunut.

Muutama vuosi sitten Metsäpuro sairastui vakavasti.

– Lepo- ja sairaala-aikoina mietin, että nyt on oiva tilaisuus hoitaa opinnot loppuun, mies muistelee.

Valmistuessaan Heikki Metsäpuro on sukunsa ensimmäinen akateemisen tutkinnon saanut.

Keväällä Metsäpuro vihdoin valmistuu tietojenkäsittelytieteiden kandidaatiksi. Opiskeluintoa löytyy myös maisterin tutkintoon, jos jaksaminen ja terveys sen sallivat.

Tampereen yliopistolla on tällä hetkellä 142 yli 60-vuotiasta opiskelijaa. Metsäpuro suositteleekin koulutuksen hankkimista myös myöhemmällä iällä, sillä hän uskoo, että koulutus on osa elinikäistä oppimista.

Metsäpuro itse kertoo opiskelevansa juuri oppimisen takia. Tärkein saatu oppi on ollut henkilökohtainen.

– Opintojeni aikana olen oppinut eniten itsestäni. Nyt osaan ottaa paremmin huomioon oman jaksamiseni, Metsäpuro tiivistää.