Nykyään joulukalentereiden sisällöt vaihtelevat sukista ja sipseistä työkaluihin ja kaurapuuroon.

Erikoisjoulukalenterit ovat tulleet jäädäkseen, eikä kysynnälle näy loppua – kalleimmat maksavat jopa 500 euroa

Perinteisten suklaakalentereiden rinnalle markkinoille on ilmestynyt viime vuosina iso valikoima kaikenlaisia erikoisjoulukalentereita. Miesten kosmetiikkakalentereita toivotaan kauppoihin enemmän.

Erityisesti nuorille ja aikuisille tarkoitetut erikoisjoulukalenterit ovat nousseet viime aikoina suureen suosioon. Kalentereista ollaan valmiita maksamaan jopa satoja euroja.

Erilaisia joulukalentereita löytyy nykyään laidasta laitaan. Sisällöt vaihtelevat sukista ja sipseistä työkaluihin ja kaurapuuroon.

Kalenterihyllyjen myyntihittejä ovat kosmetiikkakalenterit. Niiden luukuista löytyy usein muun muassa ihonhoito- sekä meikkituotteita. Stockmannin kauneuden kategoriajohtaja Tiina Elovaara on seurannut kosmetiikkakalenterien vilkasta myyntiä läheltä. Joka vuosi uudet brändit tuovat kalentereitaan markkinoille.

Tampereen Hämeenkadun Sokoksella joulukalenterit on aseteltu näkyvälle paikalle.

Kalleimpien kosmetiikkakalentereiden hinta kipuaa jopa 500 euroon. Niitäkin ostetaan joka vuosi. Elovaara sanoo, että eniten kuitenkin ostetaan 150–200 euron hintaluokan kalentereita.

Tampereen Hämeenkadun Sokoksella työskentelevät Tiina Honkonen ja Nea Vepsä ovat myös todistaneet, kuinka kosmetiikkakalenterit myydään melkein käsistä. Yksi ostetuimmista merkeistä on kotimainen Lumene.

– Meiltä löytyy yleensä tietyt klassikot valikoimastamme, mutta sitten siihen rinnalle tulee uusia, jotka vaihtelevat vuosittain, Honkonen kertoo.

Monipuolinen kattaus kalentereita

Mikä kosmetiikkakalentereissa sitten kiehtoo?

Elovaaran mukaan arvo. Kalentereista tuotteita saa enemmän kuin mistä maksaa. Myös kalentereista usein saatavat matkakokoiset pakkaukset ovat käteviä. Lisäksi kalentereiden avulla pystyy tutustumaan merkin tuotteisiin monipuolisesti.

– Jos merkki on vieras, pääsee tutustumaan tuotteisiin ilman, että täytyy ostaa täysikokoisia pakkauksia, Vepsä sanoo.

Sokoksen työntekijöiden Tiina Honkosen (oik.) ja Nea Vepsän mukaan kosmetiikkakalentereiden lisäksi teekalenterit ovat suosittuja.

Elovaara kertoo, että Stockmannilla yritetään ottaa joka vuosi valikoimaan mahdollisimman monipuolinen kattaus erilaisia kalentereita. Miesten kosmetiikkakalentereille olisi enemmän kysyntää, mutta niitä on ollut toistaiseksi vähän.

Stockmannilla on kokeiltu myös muita kuin 24 päivän kalentereita, mutta ne eivät ole menneet kaupaksi.

– Niihin Suomi ei ole vielä valmis, Elovaara naurahtaa.

Sokoksen Honkonen ja Vepsä ovat havainneet pientä erikoiskalenterien kysynnän hiipumista tänä vuonna. Tiina Elovaaran kokemus taas on toisenlainen.

– Olemme miettineet, että tuleeko tämä innostus joskus tiensä päähän, mutta ei ole tullut, Elovaara toteaa.

Mitä mieltä tamperelaiset ovat erikoisjoulukalentereista? Lue Moreenimedian gallup tästä