Kenen vastuulla on pelastaa maapallo? Syksyn ensimmäisessä Metso Talkissa keskusteltiin kuluttamisesta ja kansalaisvaikuttamisesta

Tämän vuoden ensimmäisen Metso Talkin vieraat Suvi Auvinen ja Jani Leinonen saivat yleisön pohtimaan sitä, missä menevät aktivismin rajat. Onko taiteen sotkeminen aktivismin nimissä sallittua?

Miksi aktivismi on nykypäivänä tärkeää? Entä voiko kansalaisvaikuttaminen mennä jopa liian pitkälle?

Muun muassa näitä kysymyksiä toimittaja, kirjailija ja aktivisti Suvi Auvinen sekä kuvataiteilija Jani Leinonen kokoontuivat pohtimaan syksyn ensimmäiseen Metso Talkiin.

Molemmat vieraat ovat tunnettuja paremman maailman nimissä esitetyistä kärkkäistä kannanotoistaan. Suvi Auvinen on julkaissut useita yhteiskunnallisia teoksia, kuten vuonna 2021 ilmestyneen esseekokoelman Kaltainen valmiste. Päivätyökseen hän toimii vastuullisuusasiantuntijana konsulttitoimisto Ellun Kanoissa, ja sosiaalisessa mediassa hän toimii rohkeana keskustelunavaajana. Jani Leinonen puolestaan tekee taidetta, jolla hän esittää kritiikkiä erityisesti kapitalismia ja kulutusyhteiskuntaa kohtaan. Vuonna 2011 Leinonen nousi otsikoihin, kun hän varasti Ronald McDonald -patsaan ja mestasi sen.

Aktivismi voi olla esimerkiksi suoraa toimintaa tai vaikuttamista taiteen tai journalismin keinoin. Leinosen mukaan kaikki ihmiset ovat aktivisteja – tai kaikkien ainakin pitäisi olla. Poliitikkoja pidetään usein korkeimpina vaikuttajina, mutta Leinonen uskoo, että suuriin muutoksiin tarvitaan yksittäisten toimijoiden sijaan ihmismassoja.

– Oikeastaan kaikki isot muutokset, kuten kahdeksan tunnin työpäivä, yhtäläinen äänioikeus tai lapsilisät, ovat tulleet kansalaisliikkeiden kautta. Valtavien määrien ihmisiä on pitänyt lähteä liikkeelle ajamaan näitä uudistuksia, ja vasta sitten ne on saatu onnistumaan.

Elokapina ja muut ympäristöliikkeet pyrkivät kiinnittämään ihmisten huomiota kiihtyvään ilmastonmuutokseen. Aktivistien teot herättävät vahvoja reaktioita, ja illan aikana käytiinkin keskustelua muun muassa aktivismin rajoista.

Tänä syksynä ilmastoaktivistit ovat kohahduttaneet sottaamalla arvoteoksia museoissa ympäri maailman. Esimerkiksi Claude Monetin klassikkomaalauksen päälle heitettiin perunamuusia saksalaisessa museossa lokakuun loppupuolella. Onko tällainen käytös hyväksyttävää? Kysymys jakaa pääkirjasto Metsoon kokoontuneen live-yleisön suurin piirtein kahtia, mutta Auvinen ja Leinonen ovat tapauksista positiivisella tavalla kiinnostuneita. Leinosen mielestä olisi oikeastaan hienoa, jos joku vandalisoisi hänen teoksiaan.

– Mun mielestä on aivan oleellinen pointti kysyä, että mistä me hermostutaan. Hermostutaanko me siitä, että jonnekin heitetään keittoa tai perunamuusia? Hermostutaanko me enemmän sotkemisesta, kuin siitä, mitä meidän planeetallemme tapahtuu, pohtii Auvinen.

Metso Talk on Tampereen yliopiston toimittajakoulutuksen, Tampereen kaupungin nuorisopalveluiden, kaupunkikulttuuriyksikön ja pääkirjasto Metson yhteistyössä toteuttama kolmiosainen keskustelusarja, jossa keskustellaan ajankohtaisista aiheista.