Ronja Heikkiniemi on valinnut kahvin juomaksi opiskellessaan Alakuppilassa.

Kahvi on edelleen suosituin kofeiinijuoma korkeakoulussa – ”Juon kofeiinijuomia vuorokausirytmin luomiseksi”

Kahvi pitää korkeakoulussa paikkansa suosituimman kofeiinijuoman paikalla, mutta rinnalle on noussut myös uutuuksia.

Kofeiinipitoisten juomien ostaminen yliopiston toimipisteissä on lisääntynyt ja laajentunut useamman tyyppisiin tuotteisiin viime vuosina, kertoo Juvenes Oy:n kehityspäällikkö Nina Lyytinen.

– Aiemmin kahvi oli selkeä ykkönen, mutta viime vuosien aikana sen rinnalle on tullut muitakin vaihtoehtoja, kuten erilaiset hyvinvointi- ja energiajuomat.

Moreenimedia teki verkkokyselyn Tampereen yliopiston opiskelijoiden kofeiinin käytöstä. Yli 90 prosenttia kyselyyn vastanneista kofeiinia juovista opiskelijoista valitsee kofeiinihuomakseen kahvin. Lisäksi opiskelijoiden joukossa juodaan energiajuomia ja esipilkottua proteiinia sisältäviä BCAA-juomia runsaasti, mutta määrä jää huomattavasti kahvia matalammaksi.

Tyypillisesti BCAA-juomat sisältävät kahvia enemmän kofeiinia. Esimerkiksi yhdessä tölkissä Noccoa on yli kahden kahvikupin kofeiinimäärä.

Satoja kuppeja kahvia päivässä

Opiskelijoiden kofeiinijuoman valintaan vaikuttavat kyselyn mukaan eniten hinta, maku ja kofeiinin määrä. Myös tottumusta ja tilannetta korostettiin valintatilanteessa. Lisäksi esimerkiksi pakkauksen uudelleen suljettavuus sekä mainonta koettiin merkittäviksi asioiksi.

Trendit näkyvät Lyytisen mukaan myös kahvin juonnissa. Yliopistolla kylmät kahvijuomat vetävät eniten kesäaikana, ja uutena trendinä näkyy kasvijuomien käyttö kahvissa maidon tilalla.

–  Juveneksen asiakkaita kiinnostavat kofeiinijuomista kahvin lisäksi erityisesti uutuudet ja sosiaalisessa mediassa näkyvät brändit, Lyytinen kertoo.

Myös erilaiset teet, kuten musta ja vihreä, ovat opiskelijoiden suosiossa. Maininnan tasolle jäivät kolajuomat sekä tyypillisesti jauheen muodossa myytävät pre-workout-juomat, joista erityisesti jälkimmäiset sisältävät runsaasti kofeiinia.

Keskustakampuksen kahviloissa juodaan päivittäin satoja kuppeja kahvia.

Keskustakampuksella Juveneksen ravintoissa ja kahviloissa nautitaan Lyytisen mukaan päivittäin noin 400–500 kupillista kahvia. Kuumien kahvien nauttiminen painottuu yliopistolla erityisesti aamupäivään ja lounaan jälkeiseen aikaan, mikä näkyy myös kyselyn vastauksissa.

FAKTA

Kysely kofeiinijuomien käytöstä

• Moreenimedian kysely toteutettiin sähköpostitse Tampereen yliopiston ainejärjestöjen sähköpostilistojen kautta. Kyselyyn saatiin 103 vastausta.
  • 92 prosenttia kyselyyn vastanneista juo kofeiinijuomia. On kuitenkin huomioon otettavaa, että kofeiinikyselyyn vastaavat todennäköisesti ihmiset, joille kofeiini on merkittävä asia.
  • Kyselyyn vastanneista noin 70 prosenttia juo kofeiinijuomia päivittäin.

–  Juon kofeiinijuomia vuorokausirytmin luomiseksi ja ylläpitämiseksi, kertoo eräs vastaaja.

Lähes puolet kyselyn vastaajista nauttii kofeiinijuomia kahdesta kolmeen kertaa päivässä.

Kofeiini selättää univajeen

Tuoreen yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan kofeiini voi parantaa vireyttä erityisesti pitkää keskittymistä vaativissa tilanteissa ja vaikutukset ovat selkeimpiä univajeisella henkilöllä. Tutkimuksessa kuitenkin muistutetaan, ettei kofeiinilla voi korvata pitkäaikaista unen puutetta.

Kofeiinin vireyttä parantava vaikutus ja sen hyödyntäminen näkyy myös Moreenimedian kyselyn vastauksissa.

– Käytän kofeiinia, kun päivästä selviäminen kuulostaa muuten mahdottomalta ja silloin, kun tunnen oloni väsyneeksi tai tiedän, että tekemistä on paljon, kertoo yksi vastaajista.

– Käytän kofeiinia keskittymistä vaativissa tilanteissa, aikaisina aamuina sekä ennen treenejä, kirjoittaa toinen vastaaja.

Yleisesti ottaen kofeiini koettiin opiskelijoiden keskuudessa tärkeäksi vireyden lähteeksi.