Tampereen yliopiston teatterityön professori Pauliina Hulkko on kuullut, että suuriin teattereihin on ollut vaikea saada yleisöä tänä syksynä.

Kriisiaika on muuttanut teatteriyleisön käyttäytymistä – asiantuntijan mukaan kyseessä voi olla murros, joka vaatii teattereilta muutoksia

Teattereiden ovet ovat auki, mutta penkit eivät täyty entiseen malliin. Ostopäätös tehdään nyt varsin myöhään.

Tampereen yliopiston teatterityön professori Pauliina Hulkon mukaan korona on muuttanut teatteriyleisön käyttäytymistä, ja syitä siihen on monia.

– Maakunnista ei esimerkiksi enää tehdä samalla tavalla ryhmämatkoja. Tietojeni mukaan suurten teattereiden suuret näyttämöt ovat myyneet esityksensä isosti nimenomaan näille ryhmille.

Hulkon mukaan yleisö opetteleekin nyt uudelleen teatterissa käymisen tapaa.

– Niin paljon kun yhdessäoloa kaivattiin koronan aikana, sen löytäminen uudestaan tulee viemään aikaa. Tässä voi olla murros, joka vaatii joitakin toimenpiteitä teattereilta.

Jotta yleisö löytäisi teatteriin myös tulevaisuudessa, tulisi teatterissa Hulkon mukaan myös käsitellä mahdollisimman moninaisia aiheita.

– Teatteriin tarvitaan sisältöjä, jotka ovat jaettavissa myös ei-valkoisten suomalaisten, valtaväestöön kuulumattomien ja erilaisten vähemmistöjen näkökulmasta.

Hulkon mukaan myös tekijäkentälle tarvitaan moninaisuutta ja etenkin nuorille tekijöille pitäisi antaa sijaa myös suurilla näyttämöillä.

Kuuntele keskustelu kokonaisuudessaan alta. Keskustelun voi myös lukea tekstiversiona tästä.