”Herättää raivoa, että tilanne on päästetty näin heikoksi” – Hilda Mäkelä haluaa sairaanhoitajaksi mutta joutuu laatimaan varasuunnitelmia jo ensimmäisenä opiskeluvuonna

Hoitoalan kriisi turhauttaa sairaanhoitajaksi opiskelevia. Vaikka ala kiehtoo tamperelaista Hilda Mäkelää, hän ei pysty sivuuttamaan sen epäkohtia, kuten heikkoa palkkaa ja työtaistelukeinojen rajoittamista.

Hoitoala on kiinnostanut ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijaa Hilda Mäkelää, 23, jo lapsena. Tulevaisuus kuitenkin huolestuttaa häntä, sillä ratkaisua hoitoalan kriisiin ei ole nähtävissä.

Ongelmat näkyvät esimerkiksi huonoina työoloina ja työntekijäpulana. Kun Mäkelä harjoittelee opinnoissaan esimerkiksi potilassiirtoja, tekijöitä on kolme. Tositilanteessa potilas siirretään pahimmassa tapauksessa yksin.

– Suoraan sanottuna herättää jopa ihan raivoa, että tilanne on ylipäätään päästetty näin heikoksi.

Mäkelän mielestä on ristiriitaista, miten eri tavalla hoitaja- ja lääkäripulia käsitellään. Lääkäreitä houkutellaan töihin suurilla palkoilla, kun taas hoitajat voidaan pakottaa sakkojen uhalla töihin.

– Kun työtä tehdään pakon alla, siitä häviää väistämättä into.

Lokakuussa saavutettu palkkasopu on Mäkelän mukaan askel oikeaan suuntaan. Sairaanhoitaja ansaitsee silti Suomessa vähemmän kuin monessa muussa Euroopan maassa. Mäkelä on harkinnut työskentelevänsä tulevaisuudessa Norjassa, jossa palkka on huomattavasti Suomea parempi.

– Kieltämättä varasuunnitelmien miettiminen näin varhaisessa vaiheessa opintoja turhauttaa.