Opiskelijat saavat perheiltään rohkaisua opintoihin – ”Positiivista tukea olen saanut, mutta ei ole tullut painetta”

Moreenimedian gallupista kävi ilmi, että Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat saaneet kannustusta korkeakouluun hakemisessa perheiltään, vaikka perheissä ei muuten näy akateemisuus.

Perheeltä saadut esimerkit ja suhtautuminen korkeakouluun vaikuttaa paljon siihen, millaiseksi nuoret näkevät mahdollisuutensa korkeakouluopinnoissa.

Gallupiin vastanneet Marjo Mäki, Mirella Hentilä, Henna Kähärä ja Essi Eskelinen ovat samaa mieltä, että heidän perheiltään on tullut paljon kannustusta ja rohkaisua korkeakouluopintoihin, vaikka heidän perheissään ei akateemisuus näy.

– Rohkaisua ja kannustusta on tullut, mutta ei ole tullut painetta, kertoo Eskelinen.

Mäen vanhemmat ovat molemmat duunareita, eikä Hentilänkään suvussa ole akateemista taustaa.

– Äidin puolelta jollain tavalla, mutta yleisesti ottaen ei ole akateemista taustaa, lisää Hentilä.

Marjo Mäki
Essi Eskelinen, Henna Kähärä ja Mirella Hentilä

Kuuntele koko gallup alapuolelta. Voit myös lukea gallupin tästä.

Miten maahanmuttajataustaisia tuetaan korkeakouluissa? Lue lisää täältä.