Hoitajaopiskelijat suhtautuivat palkkasopuun varovaisesti – ”Sopu on hyvä alku, mutta palkka ei vieläkään riitä”

Moreenimedian gallupissa hoitajaopiskelijat kokivat, että alan tilanne on kääntymässä palkkasopimuksen seurauksena parempaan suuntaan. Palkkaa ei kuitenkaan vieläkään pidetty riittävänä työn vaativuuteen nähden.

Hoitoalan palkkasopimuksesta käyty kiista toi hoitotyön ongelmat julkiseen keskusteluun tänä syksynä. Epävarmuus sekä asenteet hoitajia kohtaan nousivat esille Moreenimedian toteuttamassa gallupissa.

Gallupiin vastanneet ensihoitajaopiskelijat Teija Karjalainen, Elina Lemettinen, Joanna Laukkanen sekä Jenni Reinikainen näkivät sovun vaikuttavan alan tulevaisuuteen positiivisesti. Huolia nousi kuitenkin esiin hoitajapulasta, pakkotyölaista sekä päättäjien asennoitumisesta hoitajia kohtaan.

– Kiista eteni niin pitkälle, että moni pelkää miten hoitajia kohdellaan jatkossa, Reinikainen sanoo.

Opiskelijoiden ajatukset tulevasta olivat kuitenkin myönteisiä.

– Kyllä uskon, että sopu vie asioita parempaan suuntaan, Karjalainen vakuuttaa.

Teija Karjalainen
Joanna Laukkanen
Jenni Reinikainen (vasemmalla) ja Elina Lemettinen

Kuuntele koko gallup alapuolelta. Voit myös lukea gallupin tästä.

Miten sairaanhoitoa pyritään kehittämään Pirkanmaalla? Lue lisää täältä.