Ilmarin kaikki harrastukset liittyvät luonnossa liikkumiseen, minkä kautta hän tulee ajatelleeksi luontoyhteyttään usein.

Henkilökohtainen suhde luontoon hahmottuu erityisesti luonnonympäristöissä liikkumisen kautta – ”Jos vaikka näen auringonlaskun, tulen ajatelleeksi luonnon valtavaa esteettistä arvoa”

Moreenimedia kysyi Tampereen yliopiston opiskelijoilta heidän luontosuhteestaan. Lisääntyneen ilmastouutisoinnin myötä sitä määrittää aiempaa enemmän huoli tulevasta.

–  Olen tullut miettineeksi luontosuhdettani luonnossa liikkuessani, kertoo suunnistusta harrastava Sofia.

Kaisa kertoo luonnon kauneuden usein herättävän hänet pohtimaan yhteyttään ympäristöön.

–  Jos saan vaikka mentyä metsään tai näen auringonlaskun, niin tulen usein ajatelleeksi ihan vain luonnon valtavaa esteettistä arvoa. Lisäksi tulen miettineeksi luontosuhdettani eläinten kautta.

Kaisa nauttii luonnossa olemisesta, mutta ei tee sitä kovin usein.

Ilmastokriisistä uutisointi on lisännyt luontosuhteeseen liittyvää pohdintaa ja tuonut mukaan erilaisia huolia.

–   Olen huolissani biodiversiteetin säilymisestä ja erilaisista ympäristöistä, kuten esimerkiksi jokiluonnosta Lapissa, kertoo eräretkeilyä harrastava Ilmari.

Kaisa ei ajattele asiaa aktiivisesti oman luontosuhteensa kautta, vaan on huomannut pohtivansa ilmiötä laajemmin esimerkiksi lukiessaan ilmastokriisistä.

–  Olen ensisijaisesti huolissani ilmastonmuutoksen vaikutuksesta ihmisten hyvinvointiin, mutta totta kai se, mitä luonnossa tapahtuu, vaikuttaa olennaisesti ihmisiin.

Sofialle lisääntynyt huoli ympäristöstä konkretisoituu arjen valintoihin.

–  Painotan kasvisruokailua, käyn kirpputoreilla ja kierrätän enemmän.

Sofialle luonnonläheisyys on tullut tärkeäksi arvoksi suunnistus- ja partioharrastusten myötä.

Kuuntele gallup tästä:

Voit lukea gallupin tekstiversion tästä: Gallup litteroituna

Lue lisää luontosuhteesta ja sen muutoksesta täältä: Ilmastouutisointi vaikuttaa luontosuhteeseen monella tasolla – voisimmeko olla palaamassa lähemmäs luontoa?