Toimittajaopiskelijoiden mielestä Marinin bilekohu-uutisoinnissa epäonnistuttiin varsinkin faktantarkistuksessa ja sensaatiohakuisuudessa.

Toimittajaopiskelijat pettyivät Marin-kohun uutisointiin – ”Ydintunne oli, että melkoinen uutiskiima on käynnissä”

Pääministeri Sanna Marinin bilekohusta uutisoiminen herätti kriittistä keskustelua toimittajaopiskelijoiden ainejärjestöissä.

Media nielaisi kritiikittä syötin huumesyytöksistä, ”jauhojengistä”, ja teki huhupuheista faktoja.

Nykyisessä nopeatahtisen verkkouutisoinnin maailmassakin pitäisi olla tilaa sille, että tutustutaan tapaukseen ja pohditaan sitä, mikä väite on uutisoinnin arvoinen jo ennen kuin julkaistaan yhtään mitään.

Ärsyttää suunnattomasti, että tässä yritetään opiskella hyväksi toimittajaksi ja nykyiset vain polkevat alan arvostusta alemmas tällaisella sekoilulla.

Muun muassa näin suomalaisten korkeakoulujen toimittajaopiskelijat vastasivat, kun Moreenimedia kysyi, missä uutismedia epäonnistui Sanna Marinin bilekohusta uutisoidessa.

Kyselyyn vastanneista opiskelijoista 84 prosenttia oli tyytymättömiä bileuutisointiin, ja 83 prosenttia arvioi nuorten toimittajien suhtautuneen uutisointiin kriittisesti tai erittäin kriittisesti.

Verkkokysely toimittajaopiskelijoille

• Moreenimedia teki suomalaisten korkeakoulujen toimittajaopiskelijoille verkkokyselyn, jossa se mittasi opiskelijoiden mielipidettä median onnistumisesta Sanna Marinin elokuisessa bilekohussa.
  • Kyselyyn vastasi 77 toimittajaopiskelijaa. Vastaajista puolet olivat Tampereen yliopistosta, viidennes Jyväskylän yliopistosta ja niin ikään viidennes Haaga-Helian ammattikorkeakoulusta. Loput vastanneista olivat Oulun ja Turun ammattikorkeakouluista.
  • Kysely jaettiin ainejärjestöjen sisäisissä viestintäkanavissa sekä sähköpostilistoilla.

Tampereen yliopiston journalistiikan opiskelijoiden ainejärjestön Vostok ry:n puheenjohtaja Silja Kinnunen kertoo, että kohun aikana keskustelu oli ainejärjestön kesken hyvin vilkasta.

– Aihe herätti keskustelua niin paljon, että sitä oli välillä vaikea seurata. Sen lisäksi, että lähdettiin kritisoimaan, lähdettiin myös itse selvittämään asiaa ja pohtimaan, mitä on sanottu ja mitä on tapahtunut.

Myös Jyväskylän yliopiston journalistiikan opiskelijoiden ainejärjestön kesken Lööppi ry:ssä käytiin keskustelua bilekohusta, joskin vain noin kymmenen opiskelijan voimin, kertoo ainejärjestön puheenjohtaja Netta Huura.

Haaga-Helian ja Turun ammattikorkeakoulun toimittajaopiskelijoiden ainejärjestöjen puheenjohtajat eivät ehtineet kommentoimaan ainejärjestössään käytyä keskustelua.

Uutisoida piti, mutta opiskelijat kyseenalaistivat keinot

Vaikka Kinnunen muistuttaa, että ainejärjestöön mahtuu monenlaisia mielipiteitä, hän arvioi keskustelun sävyn olleen pääasiassa kriittinen.

– Ydintunne siinä oli, että melkoinen uutiskiima on käynnissä ja että liian laukalle on lähtenyt Suomen media.

Samanlaiset äänenpainot toistuivat Huuran mukaan myös Jyväskylän yliopiston toimittajaopiskelijoiden keskusteluissa: aiheesta uutisoimisen tärkeys ymmärrettiin, mutta mediasisältöjä pidettiin hieman liiallisina.

– Kohu oli minunkin mielestäni yliampuva ja turha. Muistan, että ärsytti olla töissä sinä päivänä, Huura kertoo.

Kinnusen mielestä kohusta herännyt ammattietiikan ja työkulttuurin pohdinta on ollut aiheellista.

– Toivoisin kauheasti, että lehdet pystyisivät käsittelemään kritiikkiä ja myöntämään virheitään. On ehkä ollut vaikea huomata, että tässä töpättiin.

Lue tästä, miten Journalistiliiton ja Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajat suhtautuvat bileuutisointiin.