Tihve Honkanen on toiminut Rohee-myyjänä viime keväästä.

Tamperelainen katulehti pyrkii kertomaan elämästä kaupungissa mahdollisimman monipuolisesti – Rohee nostaa esiin ääniä, jotka eivät aikaisemmin ole tulleet kuulluiksi

Katulehden keskeisimpiä tavoitteita on tehdä näkyväksi erilaisia ihmisiä ja heidän tarinoitaan. Muitakin kuin ammattitoimittajia ääneen päästävä lehti haluaa mahdollistaa matalan kynnyksen työn.

Tampereen keskustan läpi vievällä Hämeenkadulla käy lempeä syyskuinen tuulenvire. Ihmisvilinän keskellä, Sokoksen edustalla olevalla penkillä istuu yksi henkilö vieressään pino lehtiä ja edessään kyltti, jossa on ytimekäs logo: Rohee.

Rohee on huhtikuussa 2022 ensimmäisen kerran ilmestynyt katulehti. Ideana on, että kuka tahansa lisätuloja tarvitseva voi myydä sitä omalla aikataululla ja ilman paineita työtunneista tai suorituksista.

Viime keväästä asti myyjänä toiminut Tihve Honkanen kertoo, että kokemuksia on ollut laidasta laitaan ja uhkauksiakin on tullut, mutta suurin osa ihmisistä suhtautuu lehteen uteliaisuudella.

– Iso osa tätä on kuitenkin terapeuttisten keskustelujen käyminen ihmisten kanssa. Juttuseuraa kaipaavat tulevat kertomaan minulle elämäntarinoitaan.

Honkasella on takanaan pitkä ura erityisopettajana. Taustasta on toisinaan ollut hyötyä Roheeta myydessä.

– Kerran tajusin yhden lapsen tulleen lähelleni istumaan siksi, että hänen kiusaajaporukkansa oli siinä vieressä. Sanoin kiusaajille tuntevani Tampereen koulujen rehtorit ja soittavani heidät kaikki läpi, jos ongelmat jatkuvat. Ei tarvinnut soittaa.

Mutkaton paikallislehti

Roheen päätoimittaja on Hannele Huhtala, joka on aikaisemmin toiminut pääkaupunkiseudulla ilmestyvän Iso Numero -katulehden päätoimittajana. Hän kertoo kiinnostuksen katulehtiin lähteneen halusta tehdä journalismin keinoin näkemyksellistä ja mielellään konkreettisesti maailmaa parantavaa työtä.

– Periaatteena on matalan kynnyksen työn mahdollistaminen. Sellaisia mahdollisuuksia ei loppujen lopuksi ole kovin paljon, toteaa Huhtala.

Paikallisuus on olennainen osa katulehteä ja sen konkreettista merkitystä kaupunkilaisille. Rouheaksi ja rohkeaksi kuvailtu Rohee sisältää kulttuuria, yhteiskunnallisia huomioita ja kertomuksia tamperelaisista, esimerkiksi Tampereen historian merkkinaisia -juttusarjan muodossa.

kuva Hämeenkadulta
Katulehti on uutta Tampereella, mutta ei maailmanlaajuisesti: katulehtien kansainväliseen verkostoon kuuluu yli 100 lehteä 35 eri maasta. Katulehdet syntyivät 1900-luvun lopulla reaktiona siihen, kuinka valtavirtamedia vahvisti negatiivista kuvaa asunnottomista ja muuten huono-osaisista ihmisistä.

Teemana hyvän elämän etsiminen

Nähdyksi ja kuulluksi tekeminen ei toteudu pelkästään lehden jakeluprosessissa. Sisällöllisesti Rohee pyrkii nostamaan esiin ääniä, jotka eivät välttämättä aikaisemmin ole tulleet kuulluiksi. Rohee tekee yhteistyötä eri järjestöissä toimivien luovan kirjoittamisen piirien kanssa. Niissä on syntynyt juttuja ja runoja lehteen.

– Järjestöyhteistyön kautta lehti osallistaa ihmisiä myös tekijäpuolelle – siinä pääsee itse kertomaan niistä asioista, jotka kokee tärkeiksi yhteiskunnassa, sanoo Huhtala.

Roheen tärkeimpiin yhteistyökumppaneihin kuuluvat järjestöt Youth Against Drugs (YAD), Nauha ry sekä EHYT ry:n Tampereen Elokolo.

Roheessa pidetään kuitenkin journalistisesti kunnianhimoista linjaa.

– Puolet jutuista on ammattitoimittajien tekemiä. Tarkoitus ei ole päästää mitä tahansa läpi vain siksi, että kirjoittaja tulee luovan kirjoittamisen piiristä.

Huhtala kuvailee hyvän elämän etsimisen olevan kaikkia juttuja yhdistävä teema. Hän on kaivannut lehtijuttuja, jotka kertoisivat elämästä kaupungissa muustakin kuin keskiluokkaisesta näkökulmasta. Seuraavaan numeroon on esimerkiksi tulossa reportaasi kuurosokeiden toimintakeskuksesta. Juttu käsittelee myös laajemmin kuntalaisten osallisuutta ja demokratiaa.

Toisaalta katulehti joutuu tasapainottelemaan houkuttelevuuden ja painavan asian välillä.

– En halua, että lehti on liian marginaalissa tai että se koetaan aktivistilehtenä. Olenkin sanonut, että sen on oltava yhtä suloinen ja lähestyttävä kuin partiolaisten joulukalenteri, mutta samalla sisällettävä ärhäkkääkin sanottavaa.

Hannele Huhtala
Päätoimittaja Hannele Huhtala päivystää arkena kulttuuritalo Laikussa, josta myyjät käyvät ostamassa päivän lehdet.

Lämmin vastaanotto

Roheessa inhimillisyys on lähtökohtana journalistisen prosessin jokaisessa vaiheessa. Sen tarina on vasta alussa, mutta vastaanotto on ollut lupaavan lämmin.

– Monenlaista tiedotustyötä on vielä tehtävä ja erilaisia yleisöjä haalittava, mutta kaikki mukana olevat ovat olleet innoissaan lehdestä, kertoo päätoimittaja Huhtala.

Tihve Honkaselle Rohee on ollut pelastus hänen nykyiseen elämäntilanteeseensa, jota varjostavat lukuisat vaikeat diagnoosit.

– Tämä on ollut täydellinen juttu minulle.