Täytyykö aina olla tavoitettavissa? — ”Jokaisen pitäisi asettaa omat rajansa”

Älypuhelimien aikakausi on sulkenut meidät ikuiseen kierteeseensä, jossa meidän oletetaan olevan tavoitettavissa viikonpäivästä riippumatta ympäri vuorokauden. Psykologian tohtori Sampa Puttosen mielestä omaa tavoitettavuutta olisi hyvä pohtia, vaikka sen rajoittaminen tuntuisikin utopistiselta.

Tampereen yliopiston psykologian tohtori Sampsa Puttonen kertoo jatkuvasti tavoitettavissa olemisen vaikuttavan jaksamiseen merkittävästi. Myös Tampereen yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että työviesteihin vapaa-ajalla vastaaminen heikentää huomattavasti työpäivästä palautumista. Puttosen mielestä ihmisillä tulisi vapaa-ajallaan olla oikeus olla vastaamatta ja reagoimatta työasioita koskeviin viesteihin.

—  Jokaisen pitäisi asettaa omat rajansa, sillä se on ehkä kaikista huonoin tilanne, että ihminen ei tee päätöksiä vaan enemmän sitten ajelehtii tietovirrassa ja laitteiden käytössä.

Euroopan parlamentti on vuonna 2021 vahvistanut aloitteen, jossa vaaditaan työntekijälle oikeutta olla tavoittamattomissa työajan ulkopuolella.

— Se minkä minä näen siinä positiivisena, on se, että tämä keskustelu jatkuu, ja se laittaa meidät Suomessa tarkastelemaan tarkemmin näitä asioita, Puttonen arvioi.

Kuuntele keskustelu kokonaisuudessaan alta. Keskustelusta on myös tekstiversio.