Grillityöntekijä Minna Kiviranta-Javukselle tamperelaisuus on ehdoton osa identiteettiä.

Sporttinen ja luotettava kaveri vai vanha mies torilla – jokaisella on omanlaisensa Tampere-mielikuvat

Kun Moreenimedia kysyi kadulla tamperelaisilta, millainen heppu Tampere olisi, jos se olisi ihminen, vastaukset olivat värikkäitä.

– Tampere olisi semmoinen sporttinen, luotettava, rohkea ja reipas, naurahtaa grillityöntekijä Minna Kiviranta-Javus hetken mietittyään, millainen Tampere olisi ihmisenä.

Tullintorin kauppakeskuksessa kirjaan syventyneen Henna Viistan näkemys on varsin erilainen.

– Semmoinen vanhempi mies kalja kädessä syömässä just jotain makkaraa torin laidalla, kuvailee Viista ensimmäisenä mieleensä tulevaa kuvaa.

Se, tunteeko itsensä tamperelaiseksi, on täysin yksilöllinen asia, eikä kokemus välttämättä muutu välittömästi asuinpaikan muuttuessa.

– Kyllä musta pikku hiljaa rupes tuntumaan tamperelaiselta niin paljon, että en mää oo koskaan halunnu täältä lähteä mihinkään. Varmaan joku vuotta siinä meni, muistelee Alavudelta Tampereelle vuonna 1994 muuttanut Jouni Parkkonen.

Kun Tampereelta kotoisin oleva Minna Kiviranta-Javus palasi juurilleen 30 vuoden Saksassa asumisen jälkeen, hän tunsi heti olevansa tamperelainen.

– Se tunne on vaan voimistunut sen myötä, kun on ollut poissa täältä.

Lue, mitä Tampere-seuran puheenjohtaja kertoo tamperelaisen kulttuurin muutoksesta.

Kuuntele, mitä tamperelaiset ajattelevat tamperelaisuudesta. Voit lukea gallupin tästä.

Kuvassa tamperelainen Jouni Parkkonen ravintolassa.
Jouni Parkkoselle tamperelaisuudesta tulevat ensimmäisenä mieleen vanhat kulttuuriravintolat.

Kuvassa Henna Viista Tullintorin kauppakeskuksessa lukemassa kirjaa.
Henna Viista arvelee, että perinteisten Tampere-kliseiden, kuten mustanmakkaran ja Popedan rinnalle tulee tulevaisuudessa uusia perinteitä.