– Somevaikuttaminen on ikään kuin taidemuoto, jota monet eivät osaa. Se on kuin vertaisi tehdastuotettua ruokaa äidin kotikokkaukseen: jos massatuottaa jotakin, sen arvo putoaa, pohtii Ralph De San Miguel. Kuvituskuva

TAMKin somevaikuttajakoulussa opetetaan yrittäjyyttä – ” Ärsyttävin asia koulutuksessa on varmaankin se, kun ihmiset luulevat, että olen somevaikuttaja”

Tampereella käynnistyi maailman ensimmäinen somevaikuttamiseen keskittyvä korkeakoulutus vuoden 2022 alussa. Koulutuksen tulevaisuudesta ei ole vielä tietoa.

Kun TAMKin Influencers Academy julkistettiin keväällä 2021, se sai runsaasti mediahuomiota. Sen jälkeen sekä sosiaalisessa mediassa että uutismedioissa on hiljentynyt.
Onko ensimmäisen puolen vuoden opiskelu vastannut opiskelijoiden odotuksia?
– Kyllä, koska halusin opiskella yrittäjyyttä ja koko tämä juttu on käytännössä yrittäjyyttä sekä lisäksi pikkuisen tätä vaikuttajajuttua, kertoo Filippiineiltä opiskelemaan tullut Ralph De San Miguel.
De San Miguel kertoo, että koulutuksen nimestä huolimatta hän tai suurin osa muista opiskelijoista ei haaveile vaikuttajan urasta. Enemmän kiinnostaa yrittäjyys, jonka erottamattomia osia sosiaalisen median vaikuttaminen ja markkinointi ovat.
– Ärsyttävin asia koulutuksessa on varmaankin se, kun ihmiset luulevat, että olen somevaikuttaja.

Viisumiongelmat haastoivat alussa

Koulutuksen tiimivalmentaja Hanna Saraketo kertoo, että alussa koulutuksen tietä kivitti se, että ulkomaalaisilla opiskelijoilla tuli ongelmia viisumien saamisen kanssa ja jotkin koronan takia suljetut suurlähetystöt avautuivat vasta, kun opiskelijoiden olisi pitänyt jo aloittaa opinnot Suomessa.
– Syystä tai toisesta osa valituista opiskelijoista ei ikinä saanut viisumia.
Hän kuitenkin muistuttaa, että kansainvälisessä koulutuksessa viisumihaasteet eivät ole tavattomia.
Kansainvälisyyttä Influencers Academysta ei siis puutu ­– osin käytännön syistä, sillä suomalaisten korkeakoulutuksen tulee olla ilmaista. Influencers Academy on koulutusvientiä ja siksi maksullista, Saraketo kertoo.

Influencers Academy

• Järjestäjinä TAMKin Proakatemia ja Edunation
  • Tutkinto-ohjelma on nimeltään Entrepreneutship and Team Leadership
  • Tradenomi, koulutus kestää 3,5 vuotta
  • Kaikki opiskelijat ulkomaalaisia, suurin osa Aasiasta
  • Opiskellaan tiimeissä tiimivalmentajien ohjaamana
  • Eroaa muista yrittäjyyden tutkinto-ohjelmista siten, että koulutukseen on lisätty esimerkiksi vaihtovuosi sekä suomen kielen opintoja

Yritys on julkistamista vaille valmis

Sarakedon mukaan Proakatemian opiskelutapa eroaa tavallisesta korkeakouluopetuksesta.
– Ensimmäinen puoli vuotta on varmaan ollut ihmettelyä. Me emme ole opettajia vaan valmentajia, ja se on voinut aiheuttaa hämmennystä, hän naurahtaa.
De San Miguelilta Proakatemian opiskelutyyli saa kehuja, koska hän kertoo olevansa enemmän tekijä- kuin opiskelijatyyppiä.
Opintojen alussa perustetaan yritys, jota hoidetaan koko opiskelun ajan. Ralph De San Miguel toimii yrityksessä business leaderina. Mitä se tarkoittaa?
– En itsekään tiedä vielä! Halusin tarttua mahdollisuuteen johtaa tiimiä ja ottaa vastuuta, hän kertoo.
Sen hän tietää, että Influencers Academyn somehiljaisuus on päättymässä. Opiskelijoiden yritykselle on luotu tilit, ja niitä pääsee seuraamaan, kunhan nimi paljastetaan syyskuun lopulla.

Tamperelaisten ajatuksia somevaikuttajista pääset lukemaan ja kuuntelemaan tästä.