Anita Saaranen-Kauppinen harmittelee hinnannousua, joka iskee jo valmiiksi pienituloisiin opiskelijoihin.

Opiskelijalounaan 50 sentin hinnannousu aiheuttaa ahdistusta opiskelijoissa — ”Pitää miettiä, tuleeko kotona syöminen halvemmaksi”

Aterian enimmäishintaa korotetaan inflaation ja kasvaneiden raaka-ainekustannusten takia. Opiskelijaravintoloille korotus on välttämätön ja toivottu toimi, mutta opiskelijan kukkarossa tuleva korotus tuntuu.

– Hinnannousu aiheuttaa oikeasti aika paljon ahdistusta. Se on tosi iso nousu, yhteiskuntatutkimuksen opiskelija Emilia Härkönen kertoo.

Myöskään englantia opiskelevan Janne Karjalaisen mielestä hinnannousu ei kuulosta hyvältä.

– Ei se välttämättä tunnu kovin suurelta, mutta toisaalta niin se sammakkokin kai kuolee pikkuhiljaa liekkiä nostattamalla, Karjalainen pohtii.

Kallistuvat ateriahinnat saavat opiskelijat miettimään, kannattaako opiskelijaravintolassa jatkossa syödä.

– Nyt tulen syömään, ihan sama mitä on ruokana. Jatkossa täytyy ehkä vähän katsoa, että onko oikeasti järkevää tulla, Härkönen sanoo.

Yhteiskuntatutkimusta opiskeleva Ella Saivosalmi kertoo, että 50 sentin korotus pitää huomioida oman talouden suunnittelussa.

– Ennen lounas sopi hyvin budjettiin. Nyt pitää vähän tarkemmin miettiä, että tuleeko kotona syöminen halvemmaksi, Saivosalmi sanoo.

Janne Karjalaisen mielestä opiskelijalounaan hinnannousu ei ole mukava asia, koska muutkin elämisen kulut nousevat.
Anita Saaranen-Kauppinen ymmärtää hinnannousun syyt, mutta pitää tilannetta silti harmillisena.
Emilia Härköstä (takana) ja Ella Saivosalmea (edessä) tuleva hinnannousu ahdistaa.

Kuuntele gallup alta. Voit myös lukea gallupin tästä.

Lue gallupiin liittyvä puheenaiheuutinen tästä.