Aleksi Ranta löysi intohimon trikkaukseen Youtube-videoista.

Ennen jokaista temppua Aleksi Rantaa jännittää – Onnistunut trikki on kuitenkin paras tunne maailmassa

Hoitajaopiskelija Aleksi Ranta trikkaa nollatakseen päänsä. Vielä monelle tuntematon laji vaatii harrastajalta paljon, mutta antaa sitäkin enemmän.

Lähtiessä hyppyyn Aleksi Ranta, 26, keskittyy pelkästään liikkeeseen. Hän ottaa vauhdin, asettaa kätensä maahan ja ponnistaa itsensä kierteellä korkealle ilmaan. Vaikuttava liikesarja on ohi sekunneissa ja Ranta laskeutuu karhealle asfaltille.

Trikkauksen juuret ovat itsepuolustuslajeissa, mutta vuosien saatossa siihen on tullut vaikutteita voimistelusta sekä katutanssista. Lajissa yhdistellään potkuja, voltteja ja kierteitä mahdollisimman näyttäviksi liikesarjoiksi.

Aluksi Ranta opetteli erilaisia liikkeitä Youtube-videoiden avulla lapsuudenkotinsa takapihalla. Innostus lähti taekwondon parista ja myöhemmin laji vaihtui trikkaukseen.

– Aluksi temppuja opeteltiin hidastamalla videoita ja katsomalla niitä kuva kerrallaan, Ranta kertoo.

Trikkaus on lajina kehittynyt Rannan uran aikana merkittävästi. Tämän hetken huipputrikkaajat ovat noin 15-vuotiaita, eli saman ikäisiä kuin Ranta aloittaessaan.

Aleksi Ranta toimii myös trikkauksen opettajana.

Trikatessa ei hätiköidä

Ranta opiskelee Tampereen ammattikorkeakoulussa psykiatriseksi sairaanhoitajaksi, ja keskittymistä vaativa trikkaus toimii hyvänä vastapainona opinnoille.

– Siinä saa pään nollattua, kun trikkiä tehdessä ei voi miettiä mitään muuta.

Ennen trikkien tekemistä on tärkeää valmistautua hyvin. Ranta pyörittelee nilkkoja ja asettaa rannetuet paikoilleen. Jotta liikkuminen on turvallista, tulee nivelet ja lihakset lämmitellä.

Tapaturmat ovat pakottaneet Rannan opettelemaan monimutkaisiin liikesarjoihin keskittymistä. Ajatusten herpaantumisella voi olla vakavat seuraukset.

– Halusin väkisin yrittää trikkiä uudestaan epäonnistumisista huolimatta. Kesken hypyn rupesin epäröimään ja putosin niskoilleni. Se pelästytti, enkä moneen vuoteen uskaltanut kokeilla kyseistä temppua.

Pelon voittaminen oli kuitenkin Rannalle suuri onnistuminen. Hänet koukutti lajiin juuri uuden liikkeen tuoma haaste ja itsensä ylittäminen.

– Kun 15-vuotiaana ensimmäistä kertaa onnistuin tempussa, koukutuin lajiin 110-prosenttisesti.