Juho Laaksosen tarjottimelle valikoitui hernekeittoa ja pannukakkua.

Opiskelijat paljastuivat gallupissa joustaviksi syöjiksi – suurimmalle osalle kelpaa sekä kasvis- että liharuoka

Kysyimme opiskelijoilta, mitä mieltä he ovat opiskelijaravintoloiden tarjoamasta kasvisruoasta. Kasvisvaihtoehdot kelpasivat myös sekasyöjille, mutta proteiininlähteisiin kaivattiin vaihtelua.

Hernekeittoa, kasvishernekeittoa ja broileripyöryköitä. Näistä vaihtoehdoista Juveneksen Arvo-ravintolassa lounastaneet opiskelijat pääsivät valitsemaan mieleisensä vaihtoehdon viime torstaina. Moreenimedia selvitti gallupissaan syitä opiskelijoiden lounasvalintojen taustalla, ja kysyi, mitä mieltä he ovat ravintolan tarjoamasta kasvisruoasta.

Moni kertoi tekevänsä valintansa kasvis- ja liharuoan välillä yksinkertaisesti sen perusteella, kumpi vaikutti kyseisenä päivänä paremmalta vaihtoehdolta.

– No tällä kertaa mä valitsin liharuokavalion, koska siellä oli paremman näköistä ruokaa, kertoi gallupiin vastannut ensimmäisen vuoden lääketieteen opiskelija Aleksi Pitkänen.

Osalle kasvisruoan valitseminen oli kuitenkin periaatekysymys.

– Valitsin kasvisruokavalion tänä päivänä, kun en tosiaan lihaa syö, niin eettisistä syistä, kertoi ensihoitajaopiskelija Liina Karhunen.

Pääasiassa opiskelijat olivat tyytyväisiä kasvisruoan laatuun ja kokivat sen olevan samalla viivalla lihavaihtoehdon kanssa. Kehitysideat liittyivät proteiininlähteiden käytön monipuolistamiseen kasvisruoissa, jotka koettiin usein aika papupainotteiseksi.

Aleksi Pitkänen tuumi kasvisruokiin panostettavan opiskelijaravintoloissa jopa liharuokia enemmän.
Juho Laaksonen koki lihavaihtoehdon kasvisruokaa täyttävämmäksi.
Liina Karhunen kertoi valitsevansa poikkeuksetta kasvisruokavaihtoehdon eettisistä syistä.
Lotta Ukonaho täyttää lautasensa yleensä kasvisruoalla, koska ei pidä lihasta.

Kuuntele gallup alta.

Voit lukea gallupin tästä.

Ravitsemusterapeutin ajatuksia opiskelijaravintoloiden tarjoamasta kasvisruuasta pääset lukemaan täältä.