Laura Routa valmistaa työkseen silmäproteeseja. Kuva: Laura Routa

Laura Routa valmistaa Tiktok-videoillaan tekosilmiä – ”Haluan tehdä silmäproteeseista makean ja hienon jutun”

Laura Routa, 32, kerää silmäproteesien valmistuksesta kertovilla Tiktok-videoillaan kymmeniätuhansia näyttökertoja. Hän haluaa levittää videoilla positiivista ilmapiiriä niitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat menettäneet silmänsä.

Alun perin hammasteknikoksi valmistunut Laura Routa tekee työkseen silmäproteeseja eli tutummin tekosilmiä. Alaan ei ole omaa koulutusta, ja silmäproteesien valmistajat ovat todella harvassa: Suomessa toimivia yrityksiä on vain kaksi. Harvinaisen alan osaaja on kerännyt Tiktok-videoillaan seuraajia ympäri maailmaa, ja erilaiset proteesit ovat tulleet katsojille tutuiksi.

– Haluan tehdä silmäproteeseista makean ja hienon jutun.

Silmäproteesin valmistus alkaa kontrollikäynnistä, jolloin selvitetään, olisiko proteesista hyötyä asiakkaalle. Roudan asiakkaat ovat menettäneet silmänsä useimmiten joko sairauden, onnettomuuden tai väkivallan seurauksena. Hyvin pieni osa vastaanotolle tulijoista on syntynyt ilman silmää.

Kontrollikäynnin jälkeen alkaa varsinainen proteesin valmistus, johon kuuluu esimerkiksi jäljennöksen ottaminen silmäkuopasta sekä silmän ulkonäön ja muodon tekeminen. Valmistuksen jälkeen pohditaan yhdessä asiakkaan kanssa, tarvitseeko proteesiin tehdä muokkauksia. Tämän jälkeen proteesi on valmis käytettäväksi.

Roudan ammatti on harvinainen, mutta hänen työskentelytapansa on vielä sitäkin poikkeuksellisempi, mikä saa kollegat ympäri maailmaa kyselemään koulutusten perään. Suurin osa silmäproteesien valmistajista maalaa proteesin vastaamaan toista silmää. Roudan käyttämässä tekniikassa iiris eli silmän värillinen osa kuvataan, ja tämä valokuva upotetaan proteesiin. Näin kaikki proteesin yksityiskohdat vastaavat täydellisesti toista silmää.

Tiktok-videoilla räjähdysmäinen suosio

Alun perin Routa käytti Tiktokia vain työkaluna Instagram-sisältöjä varten. Pian hän kuitenkin huomasi, että videot keräsivät nopeasti tuhansia katsojia. Nälkä alkoi kasvaa syödessä, ja nykyään yrittäjä tekee Tiktok-sisältöä hyvinkin aktiivisesti.

Etenkin erikoisemmat proteesit saavat runsaasti näyttökertoja. Routa on kuvannut videoillaan muun muassa biljardipallo- ja galaksiteemaisien proteesien valmistusprosessia.

Routa pitää Tiktok suosiotaan todella hyvänä asiana. Hän haluaa muuttaa videoillaan tekosilmien mainetta ja harkitseekin videoiden sisältöjä erityisen tarkkaan. Routa haluaa, että silmäproteesien käyttäjä voi videoita katsoessaan olla ylpeä omasta erityispiirteestään. Proteesi ei ole nolo asia, vaan hieno piirre, joka aidosti kiinnostaa ihmisiä.

Videot keräävät ainoastaan positiivisia kommentteja ja välillä palaute hämmentää.

– En ymmärrä, miten olen ansainnut näin hyvää palautetta ja tykkäyksiä. Tämä on kuitenkin vain minun työtäni, jota teen sydämelläni.

”Toivoisin ihmisiltä ymmärrystä, erilaisuuden korostamista ja kiltteyttä”

Videoista ei ole iloa ainoastaan silmäproteesien käyttäjille. Routa arvelee, että muille katsojille videot toimivat näkökannan avartajina. Hän toivoo ihmisten suhtautuvan vammoihin, proteeseihin ja muihin poikkeaviin piirteisiin lempeydellä.

– Toivoisin ihmisiltä ymmärrystä, erilaisuuden korostamista ja kiltteyttä.

Ketään ei tulisi tuomita ulkonäön perusteella, vaan asiaa tulisi ajatella ennemmin niin, että poikkeavan ulkonäön taustalla on usein suuri tarina.

– Ulkonäkö on pieni hinta siitä, että ihminen on jäänyt henkiin.