Ylivelkaantuminen herättää huolta – ”Maksuhäiriömerkinnän saaneen asema on aika vaikea”

Maksuhäiriömerkinnöistä kärsii tällä hetkellä jo lähes 400 000 suomalaista, eli noin kahdeksan prosenttia koko väestöstä. Paitsi että yksilön taustat, myös elämän yllättävät tapahtumat voivat toimia laukaisevana tekijänä maksuhäiriömerkintään.

Tutkijatohtori Niilo Luotonen on tutkinut Aalto-yliopistossa suomalaisten maksuhäiriömerkintöjen taustoja. Luottotiedottomia henkilöitä on Suomessa tällä hetkellä noin 400 000. Merkittäväksi riskitekijöiksi maksuhäiriömerkinnöille Luotonen mainitsee alhaisen koulutuksen, työttömäksi jäämisen ja avioeron.

Huomattavan usein maksuhäiriömerkinnät myös kasaantuvat. Luotosen mukaan uudet merkinnät käytännössä pidentävät aikaisempien poissaoloa.

-Erityisesti nuorilla ja vähän koulutetuilla on korkea todennäköisyys sille, että jos saa yhden maksuhäiriömerkinnän, saa myös uusia, Luotonen kertoo.

Ylivelkaantumisen ehkäisemiseksi Suomessa on tehty lakiesityksiä, jotka vaikuttaisivat muun muassa maksuhäiriömerkintöjen kestoon ja uuden luoton myöntämiseen. Luotosen mielestä merkintöjen säilytysajan lyhentäminen olisi askel oikeaan veloista kärsivien kuluttajien kannalta, mutta hän kertoo ymmärtävänsä myös lainaajien ja vuokranantajien näkökulmaa.

Positiivisesta luottotietorekisteristä mahdollinen lainan antaja voisi katsoa myös henkilön muut avoinna olevat luotot.

-Yhdistettynä positiiviseen luottotietorekisteriin, uudistus olisi paljon perustellumpi, Luotonen toteaa.

Voit kuunnella keskustelun maksuhäiriömerkinnöistä alta. Keskustelun voi lukea tekstimuodossa tästä.