Kun Matias Korhonen tälläytyy mekkoon ja meikkeihin, hänestä tulee oman elämänsä kuningatar – ”Tämä on hullujen hommaa”

Drag antaa itsevarmuutta ja luvan heittäytyä, sanoo tamperelainen drag-taiteilija Matias Korhonen.

”Se oli totaalinen kaaos.”

Näin tamperelainen Matias Korhonen, 23, muistelee ensimmäistä drag-esitystään lavalla Becoming Icons -musikaalissa kesällä 2020. Vaikka show’ta oli hiottu pitkään, esitykseen kuuluva asunvaihto lavalla epäonnistui täysin.

Se ei kuitenkaan pilannut tunnelmaa, sillä dragissa on tilaa improvisaatiolle.

”Siitä tulikin musikaalin hienoimpia hetkiä.”

Korhonen on tehnyt dragia aktiivisesti parin vuoden ajan. Hänen hahmonsa on hullutteleva Carrie, joka on saanut nimensä Tähtien sota -elokuvissa näyttelevältä Carrie Fisheriltä.

Drag antaa Korhoselle vapauden heittäytyä ja leikitellä sukupuolirooleilla. Carriena hän kokee olevansa itsevarmempi versio itsestään.

”Kuin kiristäisi korsetin”, hän kuvailee.

Yleisin dragin muoto on erilaisten hahmojen, kuten muusikoiden, esittäminen. Tyypillisesti drag queenit mukailevat laulua huulillaan musiikin tahtiin. Sen sijaan Korhonen laulaa itse esityksissään.

Vuonna 2018 Suomen ensi-iltansa saanut Kinky Boots -musikaali sysäsi Korhosen lopullisesti dragin saloihin.

”Se oli mullistava kokonaisuus.”

Alun perin drag rantautui Suomeen 1970-luvun lopussa, jolloin se oli vielä hlbt-yhteisön huvia. Korhonen mainitsee eräiksi suomalaisen dragin uranuurtajiksi Jarkko Valteen ja Osku Heiskasen, jotka ovat esiintyneet ShoWhat-duona vuodesta 1998 lähtien. Heidän kaltaistensa tekijöiden myötä drag on vakiintunut salonkikelpoiseksi koko kansan viihteeksi, joka nykyisin vetää suuretkin salit täyteen.

”Drag on noussut homobaareista isoille konserttilavoille.”

Taiteen edistämiskeskus (Taike) myönsi Korhoselle 6000 euron apurahan, jonka turvin hän on hankkinut esimerkiksi peruukkeja ja asuja esityksiään varten.

Korhonen opiskelee medianomiksi Tampereen ammattikorkeakoulussa. Siitä on ollut hyötyä drag-uralla, joka vaatii ymmärrystä käsikirjoittamisesta ja projektien tuottamisesta.

”Tämä on hullujen hommaa. Ei tähän kuka tahansa lähde.”