Tuukka Tomperi on tutkinut yliopistojen hallinnollisia muutoksia pitkään.

Yliopistojen tulosmittaus aiheuttaa ongelmia – ”Eihän yliopiston toimintaa voi millään yritysmaailmasta tutulla mittarilla mitata”

Yliopistojen rahoitusmekanismin muutokset ja uusi laki toivat mukanaan ongelmia, jotka heijastuvat yliopiston arkeen.

Yliopistoissa on kuohunut viime aikoina talousvaikeuksien takia. Ongelmat alkoivat vuoden 2009 yliopistolaista ja sen seurauksena tehdyistä muutoksista yliopistojen rahoitusmekanismiin, kertoo tutkija Tuukka Tomperi Tampereen yliopistosta. Tomperin mukaan nämä kaksi asiaa ovat yhdessä mullistaneet yliopistomaailman viime vuosikymmenellä.

Aikaisemmin yliopistoja johdettiin yliopiston sisäisellä edustuksellisella demokratialla. Uusi laki taas voimisti yliopiston johdon valtaa.

– Laki velvoittaa siihen, että keskusjohdon on johdettava yliopistoa organisaation kokonaisedun näkökulmasta. Se tarkoittaa johtamista samaan tapaan kuin esimerkiksi yksityisiä yrityksiä johdetaan, Tomperi sanoo.

Lisäongelmia tuottavat mittarit, joilla yliopistojen tuloksellisuutta ohjataan. Asetelma on Tomperin mukaan sellainen, jossa yliopistojen johto kauppaa valtiolle tuotetta. Valtio taas määrittää, millä ehdoilla se on valmis ostamaan tuotteen.

– Eihän yliopiston toimintaa voi millään yritysmaailmasta tutulla mittarilla mitata. Ei ole edes mitenkään selvää, että mikä on se tuote, mitä yliopisto tarjoaa, Tomperi avaa tilanteen ongelmallisuutta.

Koko keskustelu on kuunneltavissa alla. Keskustelun voi lukea myös tekstiversiona.