Sonja Lahtinen on post doc -tutkija Tampereen yliopistolla, kauppatieteiden tohtori sekä tutkimusjohtaja Co-founders -strategiatoimistolla. Kuva: Sonja Lahtisen arkisto.

Yritysten ympäristötekoja määrittää tehokkuuden sijaan näyttävyys – jopa ilman, että yritykset sitä itse tiedostavat

Viherpesu johtuu pitkälti sekä yritysten että kuluttajien tiedonpuutteesta. Vahingossa tapahtuva valheellinen ekologisuus on vaikea karsia pois.

Nykypäivänä viherpesu on ympäristökeskustelun kuuma peruna, mutta tästä huolimatta iso osa viherpesusta jää sekä yrityksiltä että kuluttajilta huomaamatta.

Yhä useampi yritys jää kiinni viherpesusta: ekologisia ympäristötekoja nostetaan julkisuuteen, mutta negatiiviset ympäristövaikutukset jäävät pimentoon. Kauppatieteiden tohtori ja post doc –tutkija Sonja Lahtisen mukaan tahaton viherpesu on kuitenkin tahallista ongelmallisempaa. Syynä tahattomalle viherpesulle on tiedonpuute.

– Tuotteen saatetaan mainostaa olevan vaikkapa vapaa CFC-yhdisteistä, jotka todellisuudessa on kielletty lailla jo vuosia sitten, kertoo Lahtinen.

Tahaton viherpesu haastaa myös kuluttajia, koska usein viherpesu mielletään vain tarkoitukselliseksi harhaanjohtamiseksi. Lahtisen mukaan ratkaisu ongelmaan on tiedon lisääminen. Yritykset voivat vähentää omaa tahatonta viherpesuaan, mutta myös kuluttajat voivat nykymaailmassa kantaa kortensa kekoon tiedonhaussa.

– Kestävän tulevaisuuden tavoittelu on moniuloitteinen palapeli, jota kokoavat niin yritykset, kuluttajat kuin kansalaisjärjestötkin. Kaikkia tahoja tarvitaan.

Kuuntele keskustelu kokonaisuudessaan alta. Voit myös lukea keskustelun tekstiversiona.