Pyramidihuijauksissa hyödynnetään jo olemassa olevia sosiaalisia verkostoja ja luottamusta – “Sosiaalisessa mediassa puolituttu on uskottavampi kuin mainos”

Pyramidihuijaukset houkuttelevat ihmisiä suurilla lupauksilla ja vaikuttavat kuluttajiin monilla mielen harhoilla. Jokainen meistä voi jäädä näiden huijauksen uhriksi, kertoo Mika Yrjölä.

Sosiaalisen median alustat levittävät pyramidihuijauksia entistä nopeammin. Tieto kulkee nopeasti ja verkostomme ovat laajat. Tampereen yliopiston markkinoinnin yliopistonlehtori Mika Yrjölä kertoo, että pyramidihuijaukset hyödyntävät uhriensa olemassa olevia sosiaalisia verkostoja.

– Sosiaalisessa mediassa uskomme helpommin puolituttua, kuin mainosta.

Kuka tahansa voi jäädä pyramidihuijauksen uhriksi, Yrjölä kertoo. On kuitenkin tiettyjä piirteitä, joka tekee ihmisestä alttiimman uskomaan pyramidihuijauksien suuria väitteitä.

– On tutkittu, että esimerkiksi älykkyys, koulutuksen taso ja joskus uskonnollisuus vaikuttavat henkilön alttiuteen uskoa huijauksia.

Kuluttajien näkökulmaa pyramidihuijauksiin on vaikea tutkia, Yrjölä kertoo. Kuluttajien on kuitenkin tietyillä keinoilla mahdollista erottaa pyramidihuijaus laillisesta verkostomarkkinointiyrityksestä.

Kuuntele keskustelu kokonaisuudessaan alta. Voit myös lukea keskustelun tekstiversiona täältä.