Kun soittaa ovisummeria, Erkki Lähdeniemi päästää asiakkaan sisään kauppaan.

Erkki Lähdeniemi tarvitsi aseita, joten hän ryhtyi myymään niitä – tamperelaisessa asekaupassa käy yhä vanhoja aseveljiä 

Työpäivät lähes 40-vuotiaassa asekaupassa venyvät usein pitkiksi. Alan tarkka säätely aiheuttaa toisinaan päänvaivaa, mutta asiakkaat ovat sen arvoisia.

Erkki Lähdeniemi istuu työpöytänsä ääressä ja katsoo kameraan
Erkki Lähdeniemi on aikaisemmin ollut sotilas ja aktiivinen urheilija.

Erkki Lähdeniemen isä opetti hänet ampumaan jo nuorena, ja metsästyskortin hän sai 13-vuotiaana. Ajatus kaupan perustamisesta lähti, kun hän halusi osallistua ammuntakilpailuihin, mutta ei löytänyt tarvitsemiaan kilpailuaseita mistään.

Asekauppa Erkki Lähdeniemi on Tampereen Kalevassa sijaitseva kivijalkaliike, joka on perustettu vuonna 1983. Ulko-ovi on lukossa, ja asiakkaan täytyy soittaa ovikelloa päästäkseen sisälle.

Kaikenlainen harrastaminen on sittemmin jäänyt vähemmälle, sillä kaupan pyörittäminen vie todella paljon aikaa.

− Tätä on pidettävä yllä jatkuvasti ja työstä ei auta lipsua. Usein kaupalla menee aamuvarhaisesta iltamyöhään, Lähdeniemi kertoo.

Asekaupan pitämisen haasteena on alan tarkka sääntely. Kaikenlaisia määräyksiä tulee niin Suomen viranomaisten kuin Euroopan unioninkin taholta.

Ampumatarvikkeita, esimerkiksi ruutia, hyllyllä säilössä
Asekaupassa on laaja valikoima asetarvikkeita, joita myydään myös ulkomaille.

Kohtaamiset asiakkaiden kanssa kuuluvat työn parhaisiin puoliin. Kaupan asiakaskunta jakautuu metsästäjiin ja ampumaharrastajiin. Nykypäivänä asetta ei voi ostaa muuten vaan, sillä ostolupia myönnetään vain viranomaisten kelpuuttamasta syystä.

Lähdeniemi on ehtinyt tehdä ennen kaupan perustamista jo yhden elämäntyön Puolustusvoimissa.

− Välillä kaupassa käy vanhoja aseveljiä niiltä ajoilta. On myös pitkäaikaisia asiakkaita, jotka muistavat minut jo vuosikymmenten takaa. Ne kohtaamiset jäävät aina mieleen.

Aseita rivissä Erkki Lähdeniemen asekaupassa.
Aseita ostavat metsästäjät ja ampumaurheilijat. Osa asiakkaista käy vain katselemassa tarjontaa.