Kaupinojan saunassa ei tarvita Googlea – “Täällä voin uppoutua ajatuksiini ilman keskeytyksiä”

Avantouinnin suosio on noussut varsinkin nuorison keskuudessa. Nyt Kaupinojalla valmistaudutaan tulevaan avantokauteen ja jännitetään, kestääkö saunan kapasiteetti talven ruuhkaisimpia kuukausia.

Pitkää tummanruskeaa mökkiä ympäröi välivuodenajan staattisuus. Harmaa taivas, luonnon rauha ja laineiden liplatus houkuttelevat pulahtamaan Näsijärveen.

Saunan pesutiloissa poreilee kiuasvesi ja raikaa nauru. Tampereen talviuimareiden yhdistyksen sihteeri Riikka Kaijanen, 49, kertoo, että saunan tiloissa vallitsee aina hyvä tunnelma.

– Sukupuolesta, iästä, koosta ja seksuaalisesta suuntautumisesta viis, kaikki saavat tulla tänne sellaisina kuin ovat.

Avantouinti on kuulunut Kaijasen arkeen jo muutaman vuoden. Muutettuaan Oulusta Tampereelle vuonna 2016 häntä harmitti, ettei uudesta taloyhtiöstä löytynyt saunaa. Sitten ystävä vei hänet mukanaan avantoon. Kaijanen jäi nopeasti koukkuun kylmän ja kuuman yhdistelmään.

– Kun kerroin jo edesmenneelle, toistakymmentä vuotta uineelle äidilleni, että nyt minäkin olen avantouimari, hän vastasi, että et sinä mikään oikea uimari ole kun käyt saunassa, hän nauraa.

Kaijanen on silti SM-tason avantouimari. Siihen tosin yltävät kaikki muutkin, jotka pystyvät uimaan yhtäjaksoisesti 25 metriä, hän huomauttaa.

Riikka Kaijasen mukaan juoksentelu ja hötkyily ovat pahimpia virheitä, joihin aloitteleva avantouimari voi sortua. “Kannattaa viipyä vedessä hetki hätäilemättä. Sitten vedestä voi kävellä saunaan rauhassa hengitellen.”
Sukeltamista ei suositella talven pakkasilla, mutta leutona syyspäivänä karaistuneimmat uimarit käyvät pinnan alla mielellään.

Talviharrastus yhä trendikkäämpi etenkin nuorten keskuudessa

Avantouinnin suosio on noussut lyhyessä ajassa. Koronapandemiaa edeltävänä talvena Kaupinojan saunassakin käytiin kapasiteetin äärirajoilla. Vuonna 2019 vierailijoita oli noin 70 000, ja seuraavana vuonna jo viisi tuhatta enemmän. Kaikkiin Pirkanmaan saunoihin on edelleen kova tunku, mutta korona on tasannut tilannetta hiukan.

Riikka Kaijanen kertoo, että avannossa käy parikymppisiä uimareita enemmän kuin aikaisemmin. Yksi heistä on opetus- ja valmennustyötä tekevä Ville Parkkila, 26, joka on käynyt saunalla pari vuotta.

– Kaverin kanssa ajateltiin, että mennään avantoon nollaamaan pää loppuviikosta tai maanantaina viikon ensimmäisen työpäivän jälkeen. Siitä se oikeastaan lähti.

Parkkilan avantokäynnit lisääntyivät ajan myötä ja ovat nyt oleellinen osa hänen elämäänsä. Hän lataa akkujaan ollessaan ihmisten ympäröimänä, vaikka olisi ihan hiljaa.

– Normaalisti ajatus harhailee ja sitä päätyy Googleen, mutta täällä ei ole elektroniikkaa, johon pääsisi käsiksi kesken ajatusten. Voin uppoutua ajatuksiini ilman keskeytyksiä.

Ville Parkkilan mielestä avannossa on mukavinta käydä alkukevään pakkasilla valon määrän lisääntyessä.

Riikka Kaijanenkin on huomannut stressitasojensa riippuvan siitä, kuinka säännöllisesti hän käy saunalla.

– Ei tämä tosin kaikille sovi. Joillekin tulee päänsärkyä lämpötilojen vaihtelusta. He tekevät itselleen suolavettä, joka saattaa helpottaa ongelmaa.

Avantouinnin terveysvaikutukset ovat monipuoliset

Saunassa käy paljon urheilijoita, sillä harrastus auttaa lihaksia palautumaan kovasta treenistä. Vaihdevuosista kärsivät voivat saada avannosta helpotusta kuumiin aaltoihin. Myös unenlaatu voi parantua.

Naisten pukuhuoneen poikki kulkeva äiti ja hänen aikuinen tyttärensä ovat kuulleet mainospuheen.

– Älä nyt herranen aika kerro sille tätä kaikkea, tuonnehan ei kohta mahdu ketään, äiti vitsailee. Hän kertoo käyneensä avannossa tyttärensä kanssa siitä asti, kun tämä täytti vuoden.

Kaijanen sanoo haaveilevansa, että hänenkin kymmenviikkoinen lapsenlapsensa pääsisi saunalle ensi vuonna.

Joillekin avantouinti on elämäntapa ja sauna kuin toinen koti.

Pesuhuoneessa istuskelee rennosti Kaijasen saunatuttava Lasse Salminen. Hän käy saunassa päivittäin.

Nuorempana Salminen kierteli paikkoja Kansainvälisen savusaunaklubin jäsenenä ja vieraili 142 saunassa. Kaupinoja on kuitenkin ollut hänen vakisaunansa niin kauan kuin se on ollut pystyssä. Täällä hän koki myös vuosituhannen vaihtumisen.

76-vuotias Salminen kokee, että uinti on edistänyt hänen terveyttään merkittävästi. Hänellä on ollut aiemmin aivoinfarkti ja nyt keuhkosyöpä, mutta sauna ja avanto ovat helpottaneet kaikkia terveysongelmia. Jos saunaan joskus erehtyy tulemaan pahantuulisena, suupielet kääntyvät ylöspäin viimeistään ulko-ovella.

– Tämä paikka tasaa henkistä tasapainoa. Ei täällä voi murjottaa, kun kaikki muut ovat niin iloisia, Salminen tuhahtaa ja nauraa heti perään.

Kävijöiden keski-iän laskeminen on hänen mielestään hyvä asia. Nuoret saavat saunasta hyviä elämänohjeita, ja samalla iäkkäämpi porukka nuortuu.

– Saunassa on vain kolme kiellettyä puheenaihetta: uskonto, raha ja politiikka. Siten täällä säilyy hyvä tunnelma.

Avantoon koukkuun jääneet käyvät saunalla useita kertoja viikossa, satoi tai paistoi.