Kirjaston fyysistä aineistoa luetaan edelleen, ja lainauspalvelut ovat yhä käytössä

Vaikka e-kirjojen kannatus on kovassa nousussa, kaikki Moreenimedian gallupiin vastanneista lukevat paperisia kirjoja vähintään joskus.

Moreenimedia selvitti gallupissa tamperelaisten opiskelijoiden kirjaston käyttöä  ja lukemistottumuksia. Tampereen yliopiston keskustakampuksella tehtyyn gallupiin vastasivat Lasse LehmuskoskiRosa Simola, ja Ellimaria Ojala.
Haastateltavien joukossa muut kirjaston palvelut kuin lainaaminen olivat melko vähässä käytössä. Vastaajat kertoivat käyttävänsä kirjastoa lähinnä aineiston lainaamiseen, ja esimerkiksi tilojen ja neuvonnan käyttöä ei tullut gallupissa ilmi.

– Käytän yliopistokirjaston palveluita niin, että käyn hakemassa kurssikirjoja. Muuten käytän aika vähän, Simola kertoo.

Myös Lehmuskoski toteaa, ettei hän käytä kirjastoa muuhun kuin kirjojen noutamiseen.

Lähes kaikilla vastaajilla kirjastossa tuli vierailtua, paitsi yhdellä.

– Koska olen nyt fuksi, en ole ehtinyt vielä käyttää kirjaston palveluita, mutta tulen varmasti käyttämään paljon, Ojala toteaa.

Lasse Lehmuskoski

Rosa Simola
Ellimaria Ojala

Kuuntele gallup alta.

Lue gallup tästä.

Lue aiheesta laajemmin täältä.