Riitta Birck ja 6-vuotias jackrussellinterrieri Nani. Kuva: Anni Ågren

“Koirilla on todella paljon annettavaa” – Riitta Birck uskoo koira-avusteisen toiminnan voimaan

Riitta Birckin mielestä koirat voivat tuoda suurta iloa ikäihmisille. Toimintatuokiot Kotipirtissä ovat tärkeä osa hänen koiraharrastustaan.

Ikäihmisten palvelutalo Kotipirtin oleskelutilaan on kerääntynyt runsaasti ihmisiä. Odottavainen puheensorina täyttää tilan. Kun Riitta Birck astuu huoneeseen Nani-koiran kanssa, moni tervehtii heitä innoissaan: on odotetun koira-avusteisen toimintahetken aika.

Nani-koira arpoo onnenpyörällä mitä toimintatuokiossa seuraavaksi tapahtuu. Kuva: Anni Ågren

Birck on tehnyt koira-avusteista työtä osa-aikaisesti Kotipirtissä jo usean vuoden ajan. Nani on hänen toinen kuntoutustyökoiransa, joka on koulutettu Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä -yhdistyksen kautta.

Birck ajatteleekin, että koulutetuista koirista voi olla niin hyötyä kuin iloakin monenlaisessa kuntouttavassa tai terapeuttisessa toiminnassa.

– Tavoitteena on edistää ikäihmisten hyvinvointia, Birck kuvailee koira-avusteista toimintaa Kotipirtissä. Kuva: Kaisa Varkila

Monelle Kotipirtin ikäihmiselle Birckin ja Nanin vierailu on tärkeä hetki. Koiran tekemät temput ilahduttavat, mutta kyse on muustakin kuin taidonnäytteiden seuraamisesta. Päivätoiminnan asiakkaat pääsevät liikkumisen lisäksi ratkomaan pulmia sekä tanssimaan Nanin ja Birckin kanssa.

Riitta Birck, Anja Soininen ja Nani tanssivat menuettia. Kuva: Kaisa Varkila
Anja Soininen odottaa jo Nanin seuraavaa vierailua. Kuva: Anni Ågren

Birck kuvailee, että koiran läsnäolo herättää iloa ja hämmästystä myös muistisairaissa ihmisissä.

– Vaikka ikäihminen ei muistaisi tapahtumia, tärkeintä on, että hänelle jää kiva tunne.