Digitaaliset oppikirjat jakavat mielipiteitä Moreenimedian gallupissa – “Jos pitää lukea kirjaa, otan sen mieluiten paperisena”

Gallupiin vastanneet yliopisto- ja lukio-opiskelijat käyttävät eniten digitaalisia oppikirjoja, mutta osa kaipaa välillä myös paperiversiota.

Moreenimedia selvitti opiskelijoiden kokemuksia digitaalisista oppikirjoista Tampereen yliopistolla toteutetussa gallupissa. Gallupiin vastasivat yhteiskuntatutkimuksen opiskelija Jasmine Siirilä, tietotekniikan opiskelija Tatu Holkko sekä Tampereen yliopiston normaalikoulun lukion talous- ja elinkeinoelämän linjalla opiskeleva Eve Kess.

Kaikki vastaajat käyttävät opinnoissaan eniten digitaalisia oppikirjoja. Lisäksi Kess käyttää paperikirjoja esimerkiksi matematiikassa, ja myös Siirilä haluaisi opiskella mieluummin paperilta.

– Materiaalit, joita kursseilla käytetään, ovat enimmäkseen digitaalisia. Mutta jos pitää lukea kirjaa, otan sen mieluiten paperisena, Siirilä sanoo.

Holkko pitää puolestaan enemmän sähköisistä oppikirjoista.

– Niistä on helpompi hakea asioita, ja tietotekniikkaa on aika luonnollista opiskella niistä.

Jasmine Siirilä
Eve Kess
Tatu Holkko

Kuuntele gallup tästä.

Lue gallup tästä.

Maksuttoman toisen asteen myötä uudet lukiolaiset käyttävät lähinnä vain digitaalisia oppikirjoja. Miltä muutos on tuntunut? Lue uutinen täältä.