Venla Kopponen on juuri aloittanut eskarin. Hän tykkää leikkiä kavereiden kanssa niin kotona kuin eskarissakin.

Leikkivätkö lapset vielä barbie-nukeilla vai onko tilalle tullut Tiktokin katselu? – Moreenimedia sukelsi lelujen maailmaan 6-vuotiaan silmin

Lasten pääsy mobiililaitteille on muuttanut käsitystä leikkimisestä. Kysyimme eskari-ikäiseltä Venlalta, mikä tällä hetkellä kiinnostaa.

Lelukaupassa käy kova puheensorina. Sorinan seasta voi erottaa ilon kiljahduksia sekä lastenelokuva Cocon tunnuskappaleen. Lukemattomat hyllyt pursuavat toinen toistaan kiiltävämpiä lelupakkauksia.

Venla Kopponen, 6, astuu Tampereen Pieneen Lelukauppaan sisälle kiinnostuneen näköisenä. Ensimmäisenä huomion kiinnittävät värikkäät Barbie-pakkaukset, joita riittää loputtomiin.

– Barbiet on mun lemppareita, kertoo Venla iloisena.

Koristevitriinissä on tuttuja nukkeja, joista osa löytyy Venlan kotoa ja osa eskarista. Eskarissa leikitään paljon, erityisesti ulkona. Siellä Venla leikkii kavereidensa kanssa keijuja.

Lelukaupasta Venla toivoisi löytävänsä ilmapallon. Sen metsästys jatkuu liikkeen alakertaan. Tahti on kova – kaikki on ehdittävä tutkia, ja tutkittavaa riittää.

Iso kasa yksisarvispehmoleluja.
Moniväriset yksisarviset sopivat vaikka unileluksi.

Onko videon katselu leikkiä?

Alakerrasta löytyy muita suosikkileluja. Etenkin palapelit kiinnostavat ja 104-palaiset onnistuvat jo hienosti.

Kysyttäessä pelaako Venla puhelimella tai tabletilla, hän vastaa:

– Tykkään tehdä sellaisia värityskuvia kännykällä. Vaihtoehtoja on paljon erilaisia.

Värittämisen lisäksi Venla pitää Yle Areenasta, jota hän katsoo tabletilla. Erilaiset videovillitykset vaihtuvat pientenkin lasten keskuudessa nopeasti.

Jo hyvin nuorilla lapsilla on nykyään pääsy mobiililaitteille. Turun yliopiston lelu- ja leikintutkija Katriina Heljakan mukaan leikistä on tullut 2000-luvun aikana entistä visuaalisempaa juuri teknologian kehityksen vuoksi.

– Leikkiä dokumentoidaan, jaetaan ja esitetään yhä enemmän eri sosiaalisen median palveluissa, kuten Tiktokissa. Leikki on moniaistista, mutta siitä on tullut entistä silmäkeskeisempää mobiililaitteiden nousun myötä.

Lapset näkevät leikkiin liittyviä videoita netissä, joista he poimivat kiinnostavimmat jutut. Myös lelun käsite on laajentunut 2000-luvulla.

– Nykyään on yleisempää, että kaikki mobiililaitteet mielletään leluiksi tai leikkivälineiksi, Katriina Heljakka tarkentaa.

Klassikot pitävät pintansa

Pitkän kierroksen jälkeen matka jatkuu takaisin yläkertaan. Yksi toive on täyttynyt alakerrassa: Venlalla on nyt mukanaan pinkki ilmapallo.

Venla rullaportaissa pinkki ilmapallo kädessään.
Ilmapallokin tarttui mukaan kierroksen aikana.

Hyllyllinen erilaisia pieniä leluja vetää Venlaa puoleensa. Laatikot ovat täynnä venyviä kumiotuksia ja taivuteltavia putkia. Niitä kutsutaan fidget-leluiksi. Tampereen Pienen Lelukaupan työntekijä Miina Hautalan mukaan ne ovat liikkeen suosituimpia tuotteita.

– Fidget-lelut ovat iso trendi lelumaailmassa juuri nyt. Interaktiivisuus on kova sana: Jos googletat suosituimmat lelut, toiminnalliset tuotteet ovat varmasti listan huipulla.

Työntekijä Miina Hautala seisoo oven suussa. Hautala heiluttaa iloisesti käsiään.
Työntekijä Miina Hautala nauttii työstään lelukaupassa täydellä sydämellä.

Venla pohtii kuumeisesti, mikä leluista olisi paras. Pitkän harkinnan jälkeen mukaan tarttuu perhosen muotoinen avaimenperä. Sekin on fidget-lelu: avaimenperän tekstuuri muistuttaa kuplamuovia, jota voi poksautella yhä uudelleen.

Vaikka fidget-avaimenperä on trendikkäin lelu, minkä voi tällä hetkellä omistaa, Venla kävelee ulko-ovella olevien leluautomaattien luo. Automaateista voi saada vaikkapa superpallon.

Kolikolla toimivat leluautomaatit ovat harvinainen näky nykypäivänä. Ne ovat väistyneet uudempien tuotteiden tieltä. Venla haluaisi silti kokeilla automaattia.

Perinteisillä leluilla on siis vielä kysyntää. Samaa mieltä on myös Miina Hautala.

– Uskon, että esimerkiksi nuket ja pikkuautot tulevat aina olemaan tärkeitä, ja niitä pitää olla saatavilla.

Vaikka leikki muuttuu, myös klassikkolelut pysyvät relevantteina. Vaihtoehtojen määrän kasvaessa leikin rajat venyvät ja luovuus voi kukoistaa yhä enemmän.

Venla katsoo viimeisen kerran ympärilleen ja lähtee ulos hämärtyvään perjantai-iltaan. Toisessa kädessä on uusi avaimenperä ja toinen pitää tiukasti kiinni ilmapallosta. Mitähän sitä leikkisi illalla?

Leluvitriinissä on ikkuna, josta Venla kurkistaa.
Myös klassikkoleluille on edelleen kysyntää.