Soile Kukkonen saa kymmenittäin eri viestejä ja ilmoituksia päivittäin, ja toivoisi vähemmän ruutuaikaa. Kuva: Ida Korolainen

Informaatiotulvaa siedetään ja hallitaan eri tavoin – “En viestittele enkä vastaile enkä juuri lue”

Moreenimedia selvitti, miten tamperelaiset suhtautuvat jatkuvaan digitaaliseen viestitulvaan. Erilaiset uutissovellukset, pikaviestimet ja sosiaalisen median alustat tavoittelevat jatkuvasti huomiotamme, ja jatkuva infotulva rasittaa keskittymiskykyämme.

Moreenimedian gallupiin pääkirjasto Metsossa osallistuivat Soile Kukkonen, Maija Niemi ja Sirpa Saari. Kaikki kolme vastaajaa pitivät jatkuvaa viestitulvaa väsyttävänä ja turhana, ja halusivat vähentää altistumistaan ilmoituksille.

Sirpa Saari oli erityisen tiukka vastaanottamastaan informaatiosta.

– En viestittele enkä vastaile enkä juuri lue. Se vähin mahdollinen mikä on pakko.

Soile Kukkonen vastaanottaa päinvastoin kymmeniä eri viestejä erilaisista palveluista ja kahteen eri puhelimeen.

Kaikki haastateltavat kokevat jatkuvan reagoinnin uuvuttavana, ja ilmoitukset tuntuvat sisällöiltään tyhjänpäiväisiltä. Suurin osa tärkeästä informaatiosta kerääntyy muualta kuin sosiaalisesta mediasta.

Nainen istuu kirjastossa.
Soile Kukkonen vastaanottaa päivittäin useita kymmeniä eri ilmoituksia ja viestejä, ja pienempi ruutuaika voisi hänen mielestään tehdä hyvää.
Nainen nojaa kirjahyllyyn kirjastossa.
Maija Niemi ei käytä lähes lainkaan älylaitteita, ja hänelle sopii hyvin hidas informaatiovirta.
Nainen nojaa levyhyllyyn kirjastossa.
Sirpa Saari ei halua lukea, vastaanottaa eikä huomioida viestejä, ja viihtyy ilman häiriötekijöitä.

Kuuntele gallup tästä.

Voit lukea gallupin tästä.

Media-alan ammattilaiset työskentelevät alati päivittyvässä uutismyllerryksessä, ja tietoa kerääntyy jatkuvasti lisää. Kaikkea ei kuitenkaan ole mahdollista seurata tai selvittää. Kuinka paljon työn, tiedonhalun ja uutistulvan kannattaa valua vapaa-ajalle? Lue uutinen tästä.