Juha Heikkilän mielestä rajoituksilla ei ole ollut merkitystä tapahtumien houkuttelevuuteen.

Tapahtumia vältetään koronarajoituksista huolimatta – ”Onhan se nyt ihan selvää, ettei ne oo toiminu, kun tartunnat tapahtumien kautta lisääntyy koko ajan”

Koronarajoitukset ovat saaneet gallupiin vastanneet välttämään virallisia tapahtumia. Etätapahtumat ovat toimineet kokoontumisten korvikkeena, mutta ne eivät ole kokonaan korvanneet kavereiden keskinäisiä tapaamisia.

Tapahtumaton vuosi myllersi monien suunnitelmat kokonaan uusiksi.  Juha Heikkilä, 36, on päässyt kuitenkin nauttimaan joistain tapahtumista.

– Aika vähän on tullut osallistuttua tapahtumiin. Suurin osa, mihin olin menossa, oli peruttu. Olen kuitenkin osallistunut joihinkin musiikki- ja lastentapahtumiin.

Tapahtumiin oli osallistuttu gallupin mukaan sekä työn että vapaa-ajan merkeissä.

– Olen osallistunut erilaisiin koulutustilaisuuksiin työn kautta sekä kavereiden illanviettoihin, Oona Kaukonen, 16, sanoo.

Gallupiin vastanneiden mukaan etätapahtumat toimivat myös hengailun mahdollistajana.

– Kaverien kanssa on tullut kaljoiteltua Zoomin välityksellä, Heikkilä myöntää.

Rajoitukset jakavat mielipiteitä. Anna Vainion, 16, mukaan rajoitukset ovat toimineet vaihtelevasti.

– Onhan se nyt ihan selvää, ettei ne ole toimineet niin kuin pitää, kun tartunnat tapahtumien kautta lisääntyvät koko ajan.

– Kavereiden bileissä ne eivät ole toimineet, mutta virallisimmissa tapahtumissa kyllä, Kaukonen jatkaa.

– Olen välttänyt tapahtumia rajoituksista huolimatta, etten tartuttaisi koronaa muihin, jos sellaisen jostain saisin, Tuomivaara tuumaa.

Juha Heikkilä
(oik. vas.) Anna Vainio, Olga Korpela ja Oona Kaukonen
Mikael Tuomivaara

Lue gallup täältä.

Lue tapahtumajärjestäjien vaikeuksista täältä.