Musta on tyylikäs väri, mutta haastava pitää puhtaana Suomen talvessa.

Insinöörikansa on merkkiuskollinen ja arvostaa autossa käytännöllisyyttä – Tiettyyn merkkiin päätymistä on vaikea selittää järkisyin

Auton valinta on iso päätös. Ostaja joutuu esittämään itselleen lukuisia kysymyksiä, sillä valinnanvaraa riittää. Mikä saa meidät päätymään tiettyyn autoon?

Merkkiuskollisuus on suomalaisten ostajien erityispiirre. Tutkimuksen mukaan merkistä eivät luovu etenkään Mercedes-Benz-, BMW- tai Toyota-kuskit.

Auton valintaan vaikuttavat omakohtaiset kokemukset, mielikuvat ja lähipiiri. Tutuilta kysellään neuvoja ja vinkkejä, ja ostopäätös voi muodostua niiden perusteella, kertoo Autoalan Tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.

– Jos jostain brändistä on tullut vahva mielikuva, se ohjaa valintaa. Sitä suositaan tai päinvastoin. Valinnassa on paljon sellaista yksilöllistä arvostusta mukana, mitä ei kovin helposti pystytä mittaamaan.

Suomessa uutena myytäviä merkkejä on kymmeniä, ja malleja satoja. Autoa havittelevan on mietittävä taloudellisten asioiden lisäksi muun muassa käyttövoimaa, korimallia ja turvallisuutta.

Taustalla vaikuttaa tunne

Valintaa perustellaan usein järkisyillä, mutta siihen liittyy myös epärationaalisempia seikkoja. Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvasen mukaan tunne on ostopäätöksessä mukana enemmän ja vähemmän.

– Järjellä aloitetaan ja tunteella päätetään, tämmöinen tuntuma itselläni on, Tolvanen analysoi.

Kantar TNS:n autotutkimuksista vastaava Jouni Tuominen uskoo, että emotionaaliset perusteet vaikuttavat erityisesti merkkiä harkitessa. Ostoprosessin edetessä aletaan pohtia enemmän käytännön asioita.

Myös Kalenojan mukaan tunneseikoilla on vaikutusta. Ihminen saattaa haluta vaikkapa tietyn korimallin, vaikkei se olisi hänelle kätevin. Kalenoja ajattelee, että auto kuvastaa omistajaansa aina jollain tavalla – siinä missä vaatteetkin.

– Kyllä sillä aina jotain kerrotaan. Vaikka lainsäädäntö on tehnyt autoista hyvin samanlaisia, ulkonäköseikat ja pienet asiat käytettävyydessä tekevät autojen välille isojakin luonne-eroja.

Hanna Kalenoja myöntää valinneensa oman autonsa tunteella. Hänen aiemmat autonsa ovat olleet hyvin tavanomaisia, joten oli aika jollekin persoonallisemmalle. Volkswagen Polo GTI on perus-Poloa tehokkaampi ja sporttisempi.

Käytännöllisyys ja luotettavuus tärkeimpiä kriteereitä

Tolvasen mukaan suomalaiset ovat autolehtiä lukevaa insinöörikansaa, joka tekee perusteellista pohjatyötä ja tietää tekniikasta. Hän havainnollistaa asiaa omakohtaisella esimerkillä.

– Vaihdoin itse autoa hetki sitten enkä käynyt edes koeajamassa. On aika hyvä kokemus jo valmiiksi, että mitä ne eri autot ovat.

Tuomisen mukaan ehdottomasti tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat asiat ovat käytännöllisyys ja luotettavuus. Vasta näiden jälkeen aletaan miettiä esimerkiksi kulutusta, arvon säilymistä tai käyttövoimaa.

– Jos mennään viisi–kuusi vuotta taaksepäin, käyttövoimaa ei hirveästi tarvinnut valita. Oli joko bensa tai diesel. Nyt on hurja valikoima vaihtoehtoja, Kalenoja kiteyttää.

Tuominen kertoo joskus saavansa lukea, että ekologisuus on kasvava trendi auton valinnassa. Tilastojen valossa ei kuitenkaan näytä siltä.

– Täytyy sanoa, että ympäristöystävällisyys ei näy kriteerinä uuden auton valinnassa, muilla kuin sähköauton ostajilla. Suurin osa suomalaisista menee käytännöllisemmät asiat edellä, Tuominen toteaa.

Millä perusteella tamperelaiset valitsevat autonsa? Katso gallup täältä.