Aleksandra Kunnaksen kommentti: Koronan ansiosta uutisointi muuttui, ja se voi auttaa meitä löytämään itsemme median syövereistä

Moreenimedian koronauutisointia koskevassa kyselyssä selvisi lukuisia asioita, mutta yksi viesti tuli ilmi muita kirkkaammin: kaikilla oli asiasta sanottavaa.

Korona-aikana uutiset ovat tulleet entistä keskeisemmäksi osaksi elämää. Uutisvirran tahti nopeutui, ja tekemisen puutteesta kärsivä kansa uppoutui tuntikausiksi lukemaan yhtä aihetta käsitteleviä juttuja. Medioiden merkitys muuttui silmin nähden.

Suhdettamme mediaan ei ole tehty samalla tavalla näkyväksi koskaan aikaisemmin. Näemme nyt, kuinka riippuvaisia olemme median toiminnoista ja toimivuudesta. Tulimme tietoiseksi siitä, kuinka käytämme eri medioita, ja mihin erilaisiin tarkoituksiin. Tietoisuus medioitumisesta ei ollut enää pelkkää setien jäkätystä siitä, miten television väkivaltaisuus pilaa nuorison, vaan konkreettisia esimerkkejä omasta mediariippuvuudestamme.

Mitä korona-aikana tapahtuneesta uutisoinnin murroksesta jää käteen? Ainakin mahdollisuus harjoittaa tervettä mediakriittistä itsetutkiskelua. Sitä voi olla esimerkiksi tietoisuus siitä, ettei uutisvirran ulkopuolelle sulkeutuminen ole yhdentekevää. Joskus se voi olla jopa terveellistä.

Lue koronauutisoinnin herättämiä kokemuksia ruotiva artikkeli täältä.