Seksuaaliterapeutti- ja neuvoja Eeva Lehtinen kertoo, että erityisesti nuorten asenteet seksiä ja seksuaalisuutta kohtaan ovat muuttuneet.

Ihmiset hakeutuvat seksuaaliterapiaan nykypäivänä yhä enemmän – ”Ei pitäisi ajatella tarvitsevansa apua vasta, kun ongelma on todella iso”

Seksuaaliterapeutti Eeva Lehtisen mukaan erityisesti nuoret ovat tottuneet seksuaalisuuden läsnäoloon varhaisesta iästä saakka. Hänen mukaansa seksuaaliterapiaan hakemisen syyksi riittää yksinkertaisesti se, että jokin asia askarruttaa.

Seksuaaliterapeutti Eeva Lehtisen kertoo, että esimerkiksi tositelevisio-ohjelmat voivat tiedostamattomasti luoda paineita saaden ihmisen vaatimaan niin itseltään kuin kumppaniltaan mahdottomuuksia.

– Meidän mielikuvamme siitä, millaista on tavallinen seksuaalisuus voi vääristyä joskus median kautta. Olisi tärkeintä kuitenkin muistaa läheisyys ja lämpö sekä puhua kumppanimme kanssa.

Median rooli on muuttanut keskustelua seksuaalisuudesta: lehdet, televisio ja sosiaalinen media ovat täynnä seksivinkkejä ja keskustelua eri mieltymyksistä. Nykyään on yhä helpompi löytää vertaistukea sekä samaistumisen kokemuksia netistä.

Tutkimusten mukaan samaan aikaan kuitenkin seksin määrä on vähentynyt. Syy vähentymiselle voi johtua siitä, että elämämme hektistä aikaa, jolloin kosketuksen merkitys arjessa helposti unohtuu.

– Seksuaalisuus on kanssamme syntymästä kuolemaan. Mielestäni seksuaalikasvatuksessa pitäisi tuoda esille vielä enemmän seksuaalista nautintoa, ja sitä, että se on hyvä asia, Lehtinen tiivistää.

Lue keskustelu täältä.