Autoiluun kiteytyy monenlaisia tunteita – kuuntele gallupista, mikä painaa vaakakupissa autokaupoilla

Moreenimedia selvitti, mitä tamperelaiset ajattelevat auton hankinnasta 2020–luvulla. Automarkkinat kehittyvät kovaa tahtia, kun bensiinikäyttöisten autojen rinnalle aukeaa uusia vaihtoehtoja.

Kaupunginkirjasto Metsossa toteutettuun gallupiin osallistuivat Aukusti Palosaari, Martti Poiksalo ja Mitra Jaferi.  Gallupissa selvitettiin etenkin ekologisuutta ja taloudellisuutta autonhankinnan kriteereinä.

Palosaari kertoo, että jos auto olisi hankittava, hän valitsisisi sähköauton. Poiksalo aikoo pitäytyä vanhassa bensiinikäyttöisessä autossaan, koska kokee sen olevan kaikista kannattavin vaihtoehto. Jaferi taas painottaa pohdinnassaan hintaa, koska kalliisiin autoihin ei ole varaa opiskelijabudjetilla.

Kaikki kyselyyn vastanneet olivat samaa mieltä siitä, että Traficomin tarjoama muuntotuki on hyvä asia. Muuntotukea voi hakea, jotta bensiini- tai dieselauton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi. Tukea myönnetään myös uuden sähköauton hankintaan.

Aukusti Palosaari
Martti Poiksalo
Mitra Jaferi

Lue gallup tästä.

Miltä autoilun nykyisyys ja tulevaisuus näyttävät? Lue Moreenimedian juttu täältä.