Arttu Salo on tehnyt töitä Youth Against Drugs ry:llä kannabishankkeessa, jonka tarkoituksena on opettaa sosiaalialan ammattilaisia huumausaineesta

Huumeiden käyttö televisiossa näkyy jo Yhdysvalloissa – Suomessa keskitytään edelleen kännihuumoriin

Huumeiden käyttö puhututtaa yhteiskunnassamme entistä enemmän. Väitöskirjatutkija Arttu Salon mukaan avoimempi päihdekuvasto populaarikulttuurissa voisi helpottaa keskustelua nuorten ja aikuisten välillä.

Elokuvat, tv-sarjat ja musiikki ovat sisältäneet vuosikymmeniä viittauksia päihteisiin. Viime vuosien aikana etenkin kannabiksen käyttö on yleistynyt nuorten keskuudessa. Voiko syynä pitää populaarikulttuurin huumausainekuvastoa?

Väitöskirjatutkija Arttu Salon mukaan populaarikulttuurin kuvastot voivat ainakin lieventää käsitystä huumeiden käytöstä ja sen vaaroista.

– Voidaan ajatella että populaarikulttuurihan tarjoaa meille arvoja ja asenteita. Jos huumemyönteistä kulttuuria esitetään esimerkiksi televisiossa tai musiikissa, niin sillä saattaa olla nuorten huumeasenteisiin myönteistä vaikutusta.

Lue keskustelu täältä.