Viime vuosina poliisi on takavarikoinut aiempaa vähemmän kotona kasvatettua kannabista.

Kansalaisaloite sallisi kannabiksen kotikasvattamisen – ”Kannabiksen kotikasvattaminen on lisääntynyt ja syrjäyttänyt maahantuontia”

Poliisi ja Tulli takavarikoivat kannabista ennätysmäärän viime vuonna. Samaan aikaan arviolta 10 000 suomalaista kasvattaa kannabista.

Kannabiksen kasvattaminen herättää mielenkiintoa. Tämä käy ilmi Moreenimedian marraskuussa toteuttamassa kyselyssä. Kysely oli suunnattu kannabiksesta kiinnostuneille henkilöille. Kyselyn mukaan jopa 95 prosenttia vastaajista harkitsisi kannabiksen kasvattamista kotona, jos se olisi laillista.

Kysely kannabiksen kasvatuksesta

• Kysely jaettiin kannabista käsittelevissä Facebook-ryhmissä.
  • Kyselyyn vastasi yhteensä 230 ihmistä. Kyselyyn vastanneista 73 prosenttia oli miehiä.
  • Vastaajista 59 prosenttia oli viimeisimpänä koulutuksenaan käynyt toiseen asteen oppilaitoksen.
  • Vastaajista 32 prosenttia harkitsisi kasvatusta kotona lääkinnälliseen käyttöön eri sairauksiin tai kipuihin.
  • Vastaajista 27 prosenttia haluaisi tehdä muutoksia kansalaisaloitteeseen, joka koskee kannabiksen käytön rangaistavuuden poistamista. Etenkin kasvatettavien kasvien enimmäismäärää haluttaisiin nostaa.

Myös poliisi toteaa kotikasvatuksen yleistyvän.

– Kannabiksen kotikasvattaminen on lisääntynyt ja se on syrjäyttänyt maahantuontia. Näyttää siltä, että tuotanto tapahtuu nykyään lähempänä kuluttajaporrasta, kertoo Sisä-Suomen poliisilaitoksen rikoskomisario Jari Luoto.

Kasvatus kiinnostaa monista syistä

Tuomo on käyttänyt ja kasvattanut kannabista yli kymmenen vuotta. Hän kertoo aloittaneensa kasvatuksen itse, sillä ei halunnut olla yhteyksissä rikollisiin piireihin.

– Kun kasvattaa itselleen, voi päättää millaista haluaa ja voi olla varma siitä, että tuotteeseen ei ole lisätty mitään ylimääräistä.

Moreenimedian kyselyssä moni vastaaja kertoo, että käyttäisi kannabista sekä viihdekäytössä että itsensä lääkitsemiseen, jos se olisi laillista. Tärkeinä etuina kasvattamisessa nähtiin mahdollisuus valita minkälaista lajiketta kasvattaa sekä mahdollisuus olla tukematta rikollista toimintaa. Vain muutama vastaajista myisi kasvattamaansa kannabista eteenpäin.

Tällä hetkellä joudun käyttämään vahvoja kipulääkkeitä, joissa sivuvaikutukset ovat rajuja. Olen kokeillut kannabista ja siitä on ollut paremmin apua ilman sivuvaikutuksia.

Nainen, 40–49-vuotias

Suomessa arviolta 10 000 ihmistä kasvattaa kannabista aktiivisesti. Rikoskomisario Luodon mukaan kannabiksen kasvatuksen helppous saa etenkin nuoret aloittamaan sen myymisen.

– Kannabiksen kysyntä on suurta esimerkiksi amfetamiiniin verrattuna. Suomessa on kannabikselle laajempi käyttäjäkunta ja isommat markkinat. Myyminen on helpompaa, kun ostajia on paljon enemmän.

”Kannabiksen laillistamisesta on maailmalla hyvinkin erilaisia ratkaisuja, jotka kaikki eivät ole onnistuneet päätavoitteessa eli laittoman kaupan tyrehdyttämisessä.

Mies 40–49-vuotias

Tuomo kasvattaa kannabista omaan käyttöönsä ja myy vain tutuilleen. Jos kannabiksen myynnillä haluaisi elättää itsensä, täytyy sen kasvattamiselle hänen mukaan varata esimerkiksi kokonainen omakotitalo.

– Kannabis on huono tuote rikollisille rahan tekoon, jos vertaa muihin laittomiin päihteisiin. Se vie enemmän tilaa ja aikaa saada valmis tuote markkinoille.

Nykyisin on mahdollista hankkia kannabiksen kasvatukseen käytetyt tarvikkeet Suomen rajojen sisäpuolelta.

Kannabis voi tulevaisuudessa luoda työpaikkoja

Kyselyssä selvitettiin myös vastaajien mielenkiintoa työskennellä kannabisalalla. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa kannabiksen laillistaminen on luonut uuden teollisuudenalan.

Koulutukseltani olen laborantti ja haluaisin olla mukana kehittämässä ja tuottamassa erilaisia kannabistuotteita.

Mies, 18–29-vuotias

Vastaajat olivat kiinnostuneita esimerkiksi kannabiksen kasvatuksesta, myynnistä, markkinoinnista tai Alankomaissa toimivien coffeeshopien eli kannabiskahviloiden tyyppisten yritysten pitämisestä.

Lokakuussa yli 50 000 allekirjoitusta kerännyt kansalaisaloite kannabiksen käytön rangaistavuuden poistamiseksi ei kuitenkaan mahdollistaisi kannabisalan syntyä Suomeen. Jos aloite menisi läpi sellaisenaan, kannabiksen myynti jäisi yhä laittomaksi.

Eduskuntaan menevä kansalaisaloite sallisi enintään neljän kannabiskasvin kasvattamisen samanaikaisesti omaan käyttöön.

Osa kasvattajista jää kiinni

Viime vuonna Poliisi ja Tulli takavarikoivat ennätysmäärän kannabista, yhteensä 344 kilogrammaa. Luoto kertoo kasvattajien jäävän usein kiinni esimerkiksi myydessään kannabista. Sitä saatetaan myydä yksityisasunnosta, ja kun naapurit huomaavat asian, he hälyttävät poliisin paikalle. Ilmoituksia tulee paljon myös kerrostalojen hajuhaitoista, ja usein poliisi pääsee niiden avulla kasvattajien jäljille.

Omien sanojensa mukaan Tuomo on kasvattanut elämänsä aikana yli tuhat kasvia. Hän ei ole kertaakaan jäänyt kiinni.

– En näytä päällepäin stereotyyppiseltä kannabiksen käyttäjältä. En käytä kannabista julkisilla paikoilla. Pienillä varotoimilla pystyy helposti välttämään kiinnijäämisen.

Tuomon nimi on muutettu. Jutun sitaattinostot on lainattu Moreenimedian kannabisaiheisen kyselyn avovastauksista.