Anu Haikansalo aikoo hankkia nuorimmalle lapselleen älypuhelimen kun tämä täyttää kymmenen.

Lapsen älypuhelimen käyttö mietityttää vanhempia mutta turhan huolissaan ei olla – ”Ei kai sillä nyt mitään mullistavia vaikutuksia ole”

Nykyiset alakoululaiset eivät muista aikaa ilman älypuhelimia. Vanhempien vastuulla on päättää esimerkiksi siitä, milloin puhelin hankitaan ja mitä sääntöjä sen käyttämiseen liittyy.

Moreenimedia selvitti tamperelaisten vanhempien mielipiteitä lasten älypuhelimista. Jutun lopusta löytyvässä gallupissa olivat haastateltavina Matti-Pekka VäyrynenAnu Haikansalo ja Katri Mikkonen.

Älypuhelimen arveltiin vähentävän lapsen lukemista ja mielikuvituksen käyttöä. Toisaalta puhelimella on myös positiivisia vaikutuksia, jos vanhemmat ohjaavat lasta esimerkiksi kehittävien pelien pariin. Kovin huolissaan älypuhelimista ei oltu.

– Ei kai sillä nyt mitään mullistavia vaikutuksia ole, jos lapsi katsoo jonkun videon samalla lailla, kuin on itse katsonut televisiosta saman ikäisenä. Se on vain eri laite, kertoo Matti-Pekka Väyrynen

Matti-Pekka Väyrynen
Anu Haikansalo
Katri Mikkonen

Millaisia muutoksia älypuhelin on tuonut lapsuuteen? Lue juttu täältä.