Sekä uusien että käytettyjen vinyylien myyntimäärät kasvavat jatkuvasti. Kuva: Elviss Railijs Bitāns/Pexels

Vinyylilevyt syrjäyttävät pian cd:n myyntilukemissa – asiantuntijan mukaan levynmyynnin kulta-aika on kuitenkin ohi

Recording Industry Association of American (RIAA) julkaiseman puolivuosiraportin mukaan vinyylien myynti kasvoi kuluvan vuoden alkupuoliskolla liki 13 prosenttia. Mikäli sama tahti jatkuu, vinyyli ohittaa cd:n myyntilukemissa ensi kertaa vuoden 1986 jälkeen.

Vinyyli on tehnyt näyttävän paluun sekä uuden musiikin julkaisuformaattina että keräilykohteena. Itä-Suomen yliopiston Dosentti Heikki Uimosen mukaan vinyylilevyn paluuta selittävät monet tekijät, mutta fyysisen musiikin aikakausi valtavirrassa alkaa eittämättä olla ohitse.

-Laajemmassa mittakaavassa myyntilukemien nousulla ei ole juuri minkäänlaista merkitystä, Uimonen toteaa.

Hän kuitenkin ymmärtää, miksi erityisesti nuoret ovat nyt kiinnostuneet äänilevyjen keräilystä ja kuluttamisesta.

-Digitaaliseen äänitteeseen ei voi liittää muistoja yhtä hyvin kuin fyysiseen. Vinyylilevyä pyöritellessä voidaan vaikkapa muistella, että nämä naarmut tulivat silloin vuonna -76.

Vaikkakin vinyylien myynti kasvaa jatkuvasti, fyysisen musiikin myynti muodostaa esimerkiksi Yhdysvaltain musiikkibisneksestä enää alle kymmenyksen. Spotifyn kaltaiset suoratoistopalvelut muodostavat tästä miljardipotista yli 80 prosenttia, ja vauhti kiihtyy jatkuvasti.

Uimonen uskoo vinyylin pysyvän jatkossakin pieneen yleisöön keskittyvänä keräilykohteena. Fyysisyyden puute saa kuitenkin nuoret kiinnostumaan vaihtoehtoisista tavoista kuunnella musiikkia.