Anniina Nikanderin kommentti: Taistelin kuolemanväsyneenä turvallisista lääkkeistä, ja siksi voin kirjoittaa tätä kommenttia

Sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan, kun kilpirauhaseni poistettiin vuonna 2012. Siitä alkaen kärsin lukuisista oireista, kuten painonnoususta, lamauttavasta väsymyksestä ja jatkuvasta tokkuraisuudesta. Lääkärit eivät välittäneet oireista, vaikka ne alkoivat samaan aikaan kuin sairautenikin, sillä kilpirauhasarvoni pysyivät T4-hormonilla yleensä viitteiden sisällä.

Vuoden 2015 lopulla oireet kävivät sietämättömiksi, ja jätin hakematta yliopistoon. Terveyskeskuslääkäri ehdotti hoidoksi lenkkeilyä. En halunnut luopua elämästäni, joten hakeuduin yksityisvastaanotolle. Siellä oireeni otettiin ensi kertaa todesta. Huolellisen selvittelyn jälkeen lääkäri määräsi T4-hormonin rinnalle T3-hormonia. Oireet hävisivät, ja nyt opiskelen toista vuotta unelma-alaani.

Yli 330 000 vajaatoimintapotilaasta vain kolme prosenttia on laillani alle 24-vuotiaita ja vain alle prosentti käyttää T3- ja T4-yhdistelmälääkitystä. T3-lääke on laillinen, ja sitä saa apteekista. Resepti ei kuitenkaan heltiä helpolla, joten on mahdollista, että tarve sille olisi suurempi.

Lääkärikunnan sisällä on eriäviä näkemyksiä yhdistelmälääkityksestä. Sisätautien ja endokrinologian erikoislääkäri Liisa Hakasteen mukaan sitä ei pidä käyttää ennen kuin siitä on enemmän tieteellistä näyttöä. Hakaste kertoo, että maailmalta odotetaan tutkimustuloksia, jotta voitaisiin sopia valtakunnalliset hoitolinjat. Taysin kilpirauhassairauksien hoito-ohjeissa puolestaan sanotaan, että tarvittaessa yhdistelmähoitoa voidaan kokeilla. Myös Suomen Endokrinologiyhdistyksen suosituksessa yhdistelmähoidon mahdollisuus on mainittu.

Lääkärini ei saa enää hoitaa kaltaisiani kilpirauhaspotilaita, joten olen joutunut hakemaan apua taas uudelta taholta. Terveydenhuollon valvontaosaston ryhmäpäällikkö Kirsi Liukkonen Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvirasta kertoo, että ammatinharjoittamisoikeuden rajoittamista varten tehdään aina luotettava kirjallinen selvitys. Sen on osoitettava ammatinharjoittamisen olevan epäasianmukaista ja vaaraksi potilaille. Valvira saa tietoa laajasti eri tahoilta, kuten apteekeista ja ammattihenkilön työnantajalta. Ammattihenkilö saa itsekin antaa lausuntonsa. Valvira ei anna hoito-ohjeita sairauksiin tai valvo tiettyjen lääkkeiden määräämistä.

Luotan siihen, että Valvirassa ei ole toimittu kevein perustein. Olen joka tapauksessa vaikeassa tilanteessa. Pelkään jatkuvasti yhdistelmälääkityksen ja hoitosuhteen menettämistä, sillä minua tällä hetkellä hoitavalle sisätautilääkärille on pitkät jonot. En ole yksin. Useat Moreenimedian kyselyyn vastanneista ovat joutuneet taistelemaan saadakseen lääkityksen tai pelkäävät sen menetystä.

Suomen Kilpirauhasliitto jätti viime vuonna ministeri Annika Saarikolle vetoomuksen, jossa se otti kantaa muun muassa yhdistelmälääkityksen puolesta. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa potilas voisi lähes aina voida hyvin, mutta nyt niin ei ole. Oireiden mitätöintiä ei enää voida jatkaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta on oikea sairaus, ja sillä on oikeat oireet. Niistä kärsivät oikeat ihmiset, joilla on oikeita unelmia.

Unelmia esimerkiksi siitä, ettei tällaisia kommentteja enää tarvitsisi kirjoittaa.

Yhdistelmälääkityksen saamisen vaikeus on vain yksi syy siihen, että 60 prosenttia Moreenimedian kyselyvastaajista on tyytymättömiä saamaansa kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitoon. Lue tästä hoito-ongelmia tutkiva uutinen.